لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران ایران و پاکستان خواهان آتش‌بس در غزه شدند


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز دوشنبه ۲۲ اپریل (سوم ثور) در نخستین روز بازدید رسمی‌اش از پاکستان، حملات اسراییل بر غزه را محکوم کرده و تل ابیب را به ''نسل‌کشی'' متهم کرد.

سفر سه روزۀ رییسی به پاکستان چند روز پس از آن صورت گرفته است که ایران و اسراییل در یک اقدام بی سابقه به صورت مستقیم بالای یک دیگر حمله کردند،‌ حملاتی که موجب افزایش نگرانی از گسترش جنگ در شرق میانه شده است.

رییسی در اسلام‌آباد،‌ پایتخت پاکستان، با شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، ملاقات کرد و مقامات دو کشور به منظور تقویت روابط دو جانبه چندین توافق و تفاهم‌نامه را امضا کردند.

پس از ملاقات دو جانبه، رهبران دو کشور در جریان یک کنفرانس خبری مشترک که از طریق تلویزیون ملی پاکستان بخش می‌شد،‌ سخنرانی کردند.

شریف در جریان این کنفرانس خبری از "موضع قاطع" تهران در برابر عملیات تهاجمی اسراییل ستایش کرد. صدراعظم پاکستان همچنین با اشاره به عملیات تهاجمی اسراییل در نوار غزه گفت که "وحشیگری بی‌سابقه" بر فلسطینی‌ها تحمیل شده است.

رییسی در جریان این کنفرانس خبری مشترک گفت که ''ما به مردم و حکومت پاکستان که از ظلم و ستم بر ضد مردم غزه و نسل کشی و کودک کشی توسط رژیم صهیونیستی اسراییل با حمایت ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به ستوه آمده‌ اند،‌ احترام می‌گذرایم."

شهباز شریف همچنین از کشور‌های اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی خواست تا در مسایل مختلف بین المللی با همدیگر کار کنند. او به صورت مشخص از کشور‌های اسلامی خواست تا یکجا با هم برای پایان جنگ در نوار غزه کار کنند، جنگی بیش از شش ماه از آن سپری شده است.

شریف همچنین گفت:‌ ''امروز حتا قطعنامه شورای امنیت [ملل متحد] زیر پا گذاشته شده و جهان در برابر آن سکوت کرده است.'' شورای امنیت ملل متحد به تاریخ ۲۵ مارچ قطعنامه‌ای را تصویب کرد و خواهان ''آتش‌بس'' فوری در نوار غزه شد.

پاکستان از جمله کشور‌هایی است که نه اسراییل را به رسمیت می‌شناسد و نه در مورد تشکیل دولت فلسطینی موقف مشخص داشته است.

سفر رییسی یک هفته پس از آن به پاکستان صورت گرفته که ایران به تاریخ ۱۳ اپریل نزدیک به ۳۲۰ طیارۀ بی سرنشین تهاجمی و میزایل‌ را بر اسراییل پرتاب کرد، اما به گفته مقامات اسراییل، به کمک ایالات متحده و سایر متحدین ۹۹ درصد آن رهگیری و قبل از رسیدن به هدف منهدم شدند و آسیب اندکی ناشی از این حملات به اسراییل رسید.

تهران گفته است که حملات ۱۳ اپریل در انتقامجویی از حملهٔ اسراییل بر قنسولگری این کشور در دمشق، پایتخت سوریه، انجام شد که در آن هفت عضو سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند. اما اسراییل مسوولیت آن حمله را بر عهده نگرفته است.

اسراییل پس از آن حملات تهاجمی را در نوار غزه بر ضد حماس آغاز کرد که تندروان این گروه به تاریخ هفتم اکتوبر بر جنوب اسراییل حمله کردند. به گفته مقامات اسراییل، در این حملات نزدیک به ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و نزدیک به ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

به گفته وزارت صحت غزه، در جریان عملیات تهاجمی اسراییل تا حالا بیش از ۳۴ هزار نفر کشته شده اند که بیشتر شان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اسراییل می‌گوید که در میان کشته شدگان هزاران نفر آنان جنگجویان گروه حماس می‌باشند.

رییسی در جریان سفرش به اسلام‌آباد همچنین گفت که دو کشور توافق کرده اند تا تجارت دو جانبه شان را افزایش بدهند و در عین حال نیاز دارند تا به صورت مشترک در مقابل ''تروریزم، جرایم سازمان یافته و مواد مخدر'' مبارزه کنند.

رییسی افزود تهران و اسلام آباد تصمیم گرفتند تا در گام نخست سالانه میزان تجارت شان را به ۱۰ میلیارد دالر افزایش بدهند. در حال حاضر، تجارت دو جانبه میان دو کشور سالانه به دو میلیارد دالر می‌رسد. اسلام‌آباد و تهران در گذشته تعهد کرده بودند تا ارتباط تجارتی شان را افزایش بدهند، اما قادر به انجام آن نشدند.

گروه

XS
SM
MD
LG