لینک های دسترسی

Breaking News

روسای جمهور ترکیه و ایران در صدد بهبود روابط اند


آرشیف: در هفته های اخیر روابط ایران و ترکیه پر تنش بوده است
آرشیف: در هفته های اخیر روابط ایران و ترکیه پر تنش بوده است

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران روز چهار شنبه گزارش داد که حسن روحانی رئیس جمهور ایران، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، همچنین توافق کرده اند تا همکاری شان را در مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش نیز گسترش بخشند.

این توافق پس از آن صورت گرفت که در این اواخر دو کشور رقیب در منطقه در برابر هم قرار گرفتند.

هفتۀ گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، ترکیه را به مثابۀ همسایه "نا سپاس" خطاب کرد.

ماه گذشته، آقای اردوغان و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، هر دو ایران را به بی ثبات کردن سوریه متهم کردند، اقدامی که موجب شد تهران سفیر ترکیه را احضار کند.

تهران و انقره از گروه متخاصم رقیب در منازعه سوریه حمایت می کنند. ایران با اکثریت شیعه از حکومت بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت می کند و ترکیه با اکثریت سنی از شورشیان مخالف حکومت سوریه حمایت می کند.

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد که روسای جمهور ترکیه و ایران در حاشیۀ اجلاس همکاری اقتصادی یا ایکو در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، با هم ملاقات کردند، اما جرئیاتی در مورد داده نشده است.

در یک اقدام آشتی جویانۀ دیگر، آقای چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، روز چهار شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که انقره از حمایت ایران از حکومت ترکیه در جریان کودتای نا فرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ ستایش کرده است.

خبر گزاری ایرنا به نقل از آقای چاووش اوغلو نوشته است که "ایران هر لحظه با ما بود از حکومت ما در همان شب حمایت کرد، حالانکه سایر کشور ها چندین روز و یا حتی چندین هفته پس از کودتای نافرجام به ما زنگ زدند".

XS
SM
MD
LG