لینک های دسترسی

Breaking News

ایرانیان امسال حج نمی روند


سال گذشته ۲۴۲۶ زایر در جریان مناسک حج تلف شد
سال گذشته ۲۴۲۶ زایر در جریان مناسک حج تلف شد

مقام‌های ایرانی گفته اند که امسال زایران آن کشور به مناسک حج اعزام نخواهند شد. این تازه ترین نشانۀ تنش میان دو قدرت شرق میانه پس از رویداد مرگبار سال گذشته در مراسم حج است که منجر به مرگ کم از کم ۲۴۲۶ نفر شد.

ایران گفته است که "بی کفایتی" عربستان سعودی سال گذشته سبب واژگون شدن کرن‌های ساختمانی بر صحن کعبه و زیرپا شدن زایران در شهر مینا شد. مقام‌های ایرانی گفته اند که در این رویدادها ۴۶۴ زایر ایرانی نیز هلاک شد.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران از قول علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن کشور، نقل کرده است که مذاکرات چندین ماهه میان تهران و ریاض به خاطر حل مسایل امنیتی ناکام شد. آقای جنتی مقام‌های سعودی را به کارشکنی متهم کرد و گفت "آنان پیشنهادهای ما را در خصوص مسایل ویزا، امنیت و حمل و نقل زایران ایرانی نپذیرفتند".

تصمیم ایران مبنی بر اعزام نکردن زایران به مناسک حج در حالی اتخاذ می شود که هنوز هم فضا میان این دو قدرت منطقه یی به خاطر اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه از سوی مقام‌های سعودی، پرتنش باقی مانده است.

اعدام شیخ نمر که عربستان او را هراس افگن خطرناک می خواند، سبب مظاهرات گسترده در ایران شد. معترضان خشمگین ایرانی در تهران و مشهد بر سفارت و دفتر قونسلی عربستان یورش بردند. در ادامۀ این رویدادها، روابط دیپلوماتیک میان ریاض و تهران قطع شد.

از آنجاییکه دفاتر دیپلوماتیک سعودی در ایران بسته است، مقام‌های سعودی از زایران ایرانی خواسته اند که برای دریافت ویزا به سفارتخانه های سعودی در سایر کشورها مراجعه کنند؛ اقدامی که به گفتۀ آقای جنتی نقطۀ قابل عطف در ناکامی مذاکرات دو طرف می باشد.

این نخستین باری نیست که زایران ایرانی از شرکت در مناسک حج محروم می شوند. در سال ۱۹۸۷ زایران معترض ایرانی با پولیس ضد شورش عربستان سعودی برخورد کردند که در نتیجه ۴۰۲ نفر کشته شد. این رویداد سبب شد که زایران ایرانی برای دو سال پیهم -۱۹۸۸ و ۱۹۸۹- در مناسک حج شرکت نکنند.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس
برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG