لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت کشور های بریکز با تحریمهای یک جانبه علیه ایران


پنجمین نشست کشور های بریکز در افریقای جنوبی
پنجمین نشست کشور های بریکز در افریقای جنوبی
کشورهای بریکز – روسیه، چین، برزیل، افریقای جنوبی و هندوستان- می گویند که خود را به تحریمهای یک جانبه بر ضد ایران، متعهد و ملزم نمی دانند.

این کشورها می گویند که تحریمهای یک جانبه بر ضد ایران بر علاوه آنکه تهدیدی برای افزایش بهای نفت است، در نهایت می تواند به کمبود تامین آن در بازار های جهانی نیز منجر شود.

چین که با تحریمهای شدیدتر کشورهای غربی بر ضد ایران موافق نیست، درعین حال از تصفیه خانه های خود خواسته است تا میزان واردات نفت را از ایران به خاطر بهای آن کاهش دهند.

هندوستان نیز به گونۀ آشکارا اعلام کرده است که خود را به تحریمهای یک جانبه بر ضد ایران پابند و وفادار نمی داند، اما به گونۀ خصوصی به شرکتهای نفتی گفته است که خرید خود را از ایران در حدود ۱۵ درصد کاهش دهند.

وزرای تجارت چین و هندوستان گفته اند که پیوند های اقتصادی خود را با تهران حفظ خواهند کرد، هر دو کشور بزرگترین مشتریان نفت ایران استند. نفت برای ادامه رشد اقتصادی هر دوکشور از ارزش حیاتی برخوردار است.

ایالات متحده امریکا بر علاوۀ تحریمهایی که سازمان ملل متحد بر ایران وضع کرده است، خواهان وضع یک سلسله تحریمهای یک جانبه نیز است که از آن جمله یکی هم فشار بر خریداران نفت ایران است تا آنان را مجبور به کاهش خرید نفت از تهران کند.

در پیوند با این تلاش ایالات متحده، افریقای جنوبی، وابستگی نفتی به ایران را از طریق متنوع ساختن تامین کنندگان نفت مورد نیاز خود به شدت کاهش داده است.

تحریمها بر صنعت نفت ایران تلاشی به خاطر متوقف ساختن برنامۀ جنجال برانگیز هستوی تهران است. کشور های غربی می گویند که ایران در تلاش دستیابی به سلاح هستوی است، اما ایران می گوید که برنامۀ هستوی آن کشور ماهیت صلح آمیز داشته و هدف آن تولید انرژی می باشد.
XS
SM
MD
LG