لینک های دسترسی

Breaking News

ایرانی‌ها موترهای ساخت ایران را تحریم کردند


خودرو بزرگترین شرکت موترسازی ایران است.
خودرو بزرگترین شرکت موترسازی ایران است.

ایرانی ها پس از چندین سال تحریم اقتصادی غرب که ممانعت از تورید موترهای خارجی نیز شامل آن بود، اکنون نارضایتی شان را از موترهای ساخت ایران در رسانه های اجتماعی ابراز می کنند.

ولی یکی از کاربران خدمات پیامرسانی "تلگرام" نوشته است که کارخانه های موترسازی ایران "مفاد را بر وجدان خود مقدم پنداشته اند". این کاربر ایرانی نگاشته است که شماری از رانندگان به خاطر نقایص تخنیکی موترهای ساخت ایران حتی جان باخته اند.

سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی در ایران از بین می رود و به گفتۀ منابع پولیس ایران، عوارض تخنیکی موترها عامل بخشی از این تلفات است.

اسکندر مومنی، معاون ادارۀ پولیس ایران به رسانه های ایرانی گفته است با وصف داشتن ویژگی هایی چون بالون هوا (خریطه ایمنی) و سیستم مانع بندش برک، مصوونیت موترهای ایرانی قناعت بخش نیست. آقای مومنی گفته است که نبود رقابت در بازار و عدم نظارت از تولیدات داخلی سبب ایجاد این وضعیت شده است.

مقام های ایرانی استدلال می کنند که موترهای ساخت ایران ارزانتر از موترهای خارجی بوده و از سوی دیگر فعالیت شرکتهای موترسازی ایران سبب ایجاد صدها هزار فرصت شغلی شده است.

خبرگزاری فارس ایران به نقل از محمد رضا نعمتزاده وزیر معادن و صنایع ایران نگاشته است که راه اندازی و حمایت از کمپاین عدم خریداری موترهای ایرانی خیانت بر ضد منافع ملی ایران است. نعمتزاده این کمپاین را ضد انقلابی خوانده و گفته است که ادامۀ آن به اقتصاد داخلی ایران آسیب خواهد رساند.

در واکنش به گفته های وزیر معادن و صنایع ایران، شمار زیاد رسانه ها و نیز کاربران رسانه های اجتماعی تبصره هایی داشته اند و در اکثر موارد استدلال بر این بوده است که مردم حق انتخاب را دارند و می توانند موترهای ساخت ایران را خریداری نکنند.

حسن مصطفوی شهروند دیگر ایران در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که تحمیل موترهای غیرمعیاری، گزاف و غیرقابل صدور به ملت ایران"خیانت" به مردم و صنایع ایران است.

امید به آینده

فشار و انتقاد پیهم مردم سبب شد که مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت موترسازی سایپا، در تلویزیون ایران ظاهر شود و به خاطر کیفیت پایان محصولات آن شرکت در گذشته از مردم پوزش بخواهد. آقای جمالی وعده سپرده است که در آینده کیفیت محصولات آن شرکت بلند خواهد رفت.

اکثر موترهای ایرانی بر اساس تولیدات خارجی ساخته می شود. مودل موترهای سیپا پراید که اصلاً محصول شرکت موترسازی کیای کوریا است، ارزانترین موتر ساخت ایران است که در بدل ۶۶۸۰ دالر امریکایی به فروش می رسد.

شرکت های موترسازی ایران در سال ۲۰۱۱ حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار موتر تولید داشت، اما پس از وضع تحریم های غرب، تولیدات موتر در ایران در سال ۲۰۱۳ به حدود ۷۴۰ هزار کاهش یافت. اما در سال ۲۰۱۴ بار دیگر این شرکت ها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار موتر تولید داشتند.

پس از توافق هسته یی میان تهران و قدرتهای غربی، اینک شرکتهای فیات کرایسلر، فولکس واگون، مرسدس بنز و پژو در زمرۀ شرکتهای موتر سازی خارجی اند که علاقمند پیداکردن جای پا در ایران اند.

تولیدکنندگان ایرانی آرزومند اند که برگشت شرکای خارجی آنان را قادر به تولید محصولات بیشتر و با کیفیت قادر خواهد ساخت.

حکومت ایران برای اینکه موترهای خارجی را از دسترس ایرانیان دور نگهداشته باشد، از موترهای وارداتی خارجی ۱۰۰ درصد مالیه می گیرد. اما مالیۀ موترهای ساخت ایران بین ۳۰ تا ۷۰ درصد است.

پس از صنعت نفت، موترسازی دومین صنعت بزرگ در ایران است. موترسازی با سه درصد محصولات ناخالص داخلی و ایجاد ۱۲ درصد مشاغل، دومین صنعت در ایران است.

XS
SM
MD
LG