لینک های دسترسی

Breaking News

ایران صدها طفل افغان را رد مرز کرده است


عبدالقادر رحیمی، رئیس كمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات به رادیو آشنا صدای امریكا گفت در دو ماه گذشته ایران بیشتر از یك هزار طفل افغان را بطور اجباری، ردمرز کرده است.

آقای رحیمی گفت در میان این اطفال دخترانی نیز وجود دارند كه از بین بازار و بدون اطلاع خانواده هایشان توسط نیروهای انتظامی ایران دستگیر و رد مرز شده اند.

به گفته آقای رحیمی "ما تمام اطفال ردمرز شده را ثبت نام نکرده ایم و امکان دارد که شمار آنها از یک هزار هم بیشتر باشد. بیشتر افرادی که اخراج شده اند چهارده تا هژده سال عمر دارند اما در میان آنها اطفال ده ساله هم است."

مقام های افغان هنوز مشخص نساخته اند که با اطفال اخراج شده در افغانستان، چگونه برخورد صورت خواهد گرفت و آیا امکان پیوستن مجدد آنها با خانواده هایشان از مجراهای دیپلماتیک پیگیری خواهد شد یا نه.

ادعاهای سؤرفتار

عزت الله، پسر هفده ساله ای است كه هنگام كار از ولایت كرمان ایران توسط نیروهای پولیس انتظامی بازداشت شد و پس از چندین روز بازداشت، به افغانستان ردمرز شد.

عزت الله به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "ما را دشنام می دادند. من اطفالی را میشناسم كه یك ماه در اردوگاه سنگ سفید مانده اند. ما یك شب در اردوگاه بودیم نه تنها به ما غذا ندادند بلكه ما را لت و كوب هم كردند."

عین الدین اسلمی، مسئول كمپ مهاجرین انصار در ولایت هرات نیز از افزایش موارد اخراج اطفال و نوجوانان افغان از ایران سخن میزند.

او میگوید نیروهای انتظامی ایران پس از دستگیری اطفال افغان، مدارك شناسایی شان را از بین برده و سپس آنها را به افغانستان میفرستند.

اسلمی گفت "ماهانه حدود ۴۰۰ طفل رد مرز میشوند. در میان آنها دختران هم میباشد اما شمار آنها بسیار کم است."

هانیه کریمی می گوید پانزده ساله است و بدون اطلاع خانواده اش از ایران به افغانستان ردمرز شده است. او گفت " زمانی كه سر كار میرفتم، ماموران ایرانی من را گرفتند و بعد از من مدارك خواستند كه گفتم همراهم نیست و بعد من را گرفتند به زندان بردند. یك شب در زندان بودم كه با من بسیار بد رفتار كردند - كتكم زدند و دشنام دادند و سه روز بعد من را به افغانستان فرستادند."

نقض قوانین؟

عبدالعظیم اکید، کارشناس حقوق اطفال اخراج صدها طفل افغان از ایران را نقض کنوانسیون بین المللی طفل، که ایران متعهد به آن است، می داند.

آقای اکید گفت "كشورهایی كه به كنوانسیون حقوق طفل ملحق گردیده اند باید تمام شرایط و امكانات زیست مناسب برای اطفال را فراهم بسازند از قبیل زمینه آموزش، امكانات صحی و حتا زمینه الحاق آنان به خانواده هایشان در صورتی كه از خانواده هایشان دور باشند."

مقام ها در قونسلگری ایران در هرات حاضر نشدند تا در باره اخراج اطفال افغان از ایران، صحبت کنند.

حکومت ایران در گذشته گفته بود که افغانهای بدون مدرک را از ایران اخراج می کند.
XS
SM
MD
LG