لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی و رئیسی منتظر نتایج شمارش آرا اند


حسن روحانی و ابراهیم رئیسی برای پیشی گرفتن در انتخابات، رقابت تنگاتنگی را سپری کردند.
حسن روحانی و ابراهیم رئیسی برای پیشی گرفتن در انتخابات، رقابت تنگاتنگی را سپری کردند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران ساعت ۱۲ شب به وقت ایران پایان یافت و کاندید های پست ریاست جمهوری آن کشور منتظر نتایج شمارش آرا می باشند.

ستاد انتخابات ایران اعلام کرده است که نتایج انتخابات تا بعد از ظهر روز شنبه قابل دسترس نخواهد بود.

برخی از ولایات ایران، میزان شرکت رای دهندگان را حدود ۷۰ درصد بیشتر از ۲۰۱۳ اعلام کرده اند.

این در حالیست که روزنامه ایران خبر داده است ستاد مرکزی انتخاباتی حسن روحانی به روسای ستادهای خود در سراسر ایران ابلاغ کرده که اعلام زودهنگام نتایج و برپایی مراسم جشم پیروزی قبل از اعلام رسمی وزارت آن کشور، خلاف قانون است.

در حالیکه ستاد انتخاباتی افراد واجد شرایط رای دهی را ۵۶ میلیون نفر اعلام کرده بود؛ برخی از خبرنگاران به نقل از ستاد انتخاباتی گزارش داده اند که تعداد رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری از ۴۱ میلیون نفر گذشته است.

قرار بود روند رای دهی ساعت شش شام به وقت تهران پایان یابد اما به خاطر ازدحام در صفوف رای دهندگان، رای دهی نخست تا هشت شب، بعد ۱۰ شب و در نهایت تا ۱۲شب تمدید شد.

آیت الله علی خامنه یی، رهبر ارشد روحانی ایران صبح روز جمعه به پای صندوق رای رفت و با انداختن رای خود، انتخابات را آغاز کرد.

آقای علی خامنه یی از تمام شهروندان کشورش خواست تا در انتخابات سهم فعال بگیرند.

عکس رویترز: یک مرکز رای دهی در ولایت قم
عکس رویترز: یک مرکز رای دهی در ولایت قم

این درحالیست که در بسیاری مراکز نمایندگان کاندیدهای پست ریاست جمهوری از تخلفات انتخاباتی، اعلام پیش از وقت پایان رای گیری توسط برخی از شبکه های تلویزیونی و کمبود اوراق رای دهی شکایت کرده اند.

غلام حسین اسماعیلی رئیس لوی سارنوالی تهران اعلام کرده بود که بیش از ۱۰۰ نفر در شهرهای مختلف تهران در ارتباط با تخلفات انتخاباتی از جمله خرید و فروش آرا بازداشت شده‌ و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که گزارش های تخلفات بسیار است اما پس از بررسی ها مشخص شد که برخی از آنها نادرست بوده است.

در ابتدا مبارزات انتخاباتی شش کاندید پس از گذر از شورای نگهبان در کارزار انتخاباتی شامل شدند که پس از کناره گیری دو کاندید، رقابت اصلی تنگاتنگ بین سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی صورت گرفت.

مصطفی هاشمی طبا و مصطفی میرسلیم در اکثر نظرسنجی‌ها شانسی برای پیروزی ندارند.

ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری نخست گفته بود که نتایج انتخابات را به یکبارگی اعلام خواهند کرد اما بعداً تصمیم گرفته شده که نتایج شمارش آرا به گونۀ وقفه یی اعلام گردد.

XS
SM
MD
LG