لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه یی: منتقدان انتخابات ایران به جهنم بروند


رهبر روحانی ایران در واکنش به انتقادات غرب از چگونگی برگزاری انتخابات ایران گفت که غربی ها به جهنم بروند.

آیت الله علی خامنه یی، رهبر عالی مقام ایران اوایل امروز جمعه با بازشدن مراکز رای گیری در شمال تهران رای داد.

درحدود ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رای دهنده واجد شرایط انتظار می رود رای بدهند تا از میان شش کاندید، جانشین رئیس جمهور محمود احمدی نژاد را انتخاب کنند.

خامنه یی ایرانیان را ترغیب کرد فعالانه در انتخابات شرکت کنند. او گفت "دشمن قصد کارشکنی" در انتخابات را دارد و میزان بلند رای دهندگان، "هرسعی دشمن را برای تقسیم کردن کشور خنثا می کند."

ایرانیان خارج از کشور هم رای دادند اما به نظر می رسد که شمار رای دهندگان بیرون از کشور کمتر بوده است.

حضور گرم رأی دهندگان

توقع میرفت رای گیری در داخل ایران ساعت شش شام به وقت تهران خاتمه یابد اما دوبار دیگر تمدید شد که تا ساعت نه شب دوام کرد.

قرار است نتایج رای گیری در اولین فرصت امشب اعلام شود.

درمیان شش کاندید انتخابات ریاست جمهوری امسال ایران، حسن روحانی، کاندید میانه رو است که از حمایت اصلاح طلبان برخوردار است. روحانی در جنوب تهران امروز رای اش را به صندوق انداخت.

روحانی در جمع خبرنگاران گفت که با کمک مردم و نخبگان کشور ما به اسانی می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

آقای روحانی حمایت کاندیدان کلیدی اصلاح طلب مثل اکبر هاشمی رفسنجانی ومحمد خاتمی، روسای جمهور محبوب پیشین کشور را کسب کرد.

ایرانی های در جلای وطن بیرون سفارت خانه های ایران در سراسر جهان امروز برای رای دادن درانتخابات ریاست جمهوری کشورشان به پای صندوق های رای رفتند.
در پاریس، عده معدودی در صف رای گیری بودند.

نسترن، شهروند ایرانی که شش است در فرانسه اقامت دارد گفت وی امیدوار است که رئیس جمهور بعدی بتواند وضعیت اقتصادی کشورش را تغییر دهد زیرا به گفته وی مردم ایران از این ناحیه رنج می برند.

تحریم و تحسین از انتخابات

بسیاری از ایرانی ها انتخابات را تحریم کرده اند، اعتراضی خاموش در نظامی که آنها مدعی اند با تقلب انتخاباتی به افتضاح کشیده شده است.

در سایر جاها، ایرانی های ساکن کشورهای منطقه مثل سوریه و لبنان نیز امروز رای دادند.
محمد رضا رئوف شیبانی، سفیر ایران در سوریه می گوید که تقریبا 160 صندوق رای برای 90 سفارتخانه ایران درسراسر کشور توزیع کرده است.

او گفت در سوریه، چهارصندوق رای گیری دارد که یک صندوق داخل سفارت و سه صندوق سیار دارد.

اما به نظر می رسد تعداد مشارکت مردم به نسبت انتخابات سال 2009 کمتر باشد زیرا صندوق های رای کمتری وجود دارد.

بعضی تحلیلگران کاهش متوقعه را به انتخابات جنجال برانگیز چهارسال قبل نسبت می دهند – زمانی که ایرانی های معترض به نتیجه انتخابات درحمایت از میرحسین موسوی، کاندید اصلاح طلبان و برضد انتخاب مجدد رئیس جمهور محمود احمدی نژاد به جاده ها سرازیر شدند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، شمار زیادی از جوانان معترض ایرانی در شهرهای عمده ایران مظاهراتی برپا کردند، بعضی نیز شعارهایی را حمل می کردند که نوشته بود: "رای من کجاست؟"

پالیسی های ایران پس از انتخابات

سحراب لبیب، دانشجوی ایرانی در پاریس می گوید که به هرصورتی ما درمورد وضعیت در ایران حساس استیم و مشتاقیم در رویدادهای سیاسی مرتبط به ایران شرکت کنیم زیرا انجا کشورما است و آینده ما است.

شهروندان اسرائیلی نیز به انتاخابات ایران واکنش نشان داده اند. آنان تاثیرات احتمالی رهبری تازه ایران را مورد غور قرار دادند.

بعضی شهروندان اسرائیلی به نظر میرسد بسیار کم باور دارند که انتخابات به تغییر موضع رژیم ایران در قبال اسرائیل نخواهد آورد.

رابرت روزت، مدیر موزیم هولوکاست یاد واشم در بیت المقدس است. او گفت که هر گونه تغییری اساسی در رژیم ایران نخواهد آورد، و احتمال ندارد کدام تغییرعمده ای را در پالیسی بعد از انتخابات وجود داشته باشد.

اسرائیل ایران را به خاطر برنامه هسته یی پیشرفته آن کشور، حمایت ایران از گروه های تندرو اسلامگرا، زیرسوال بردن هولوکاست یا کشتار جمعی یهودیان، و میزاییل های دوربُرد آن، بزرگترین تهدید برای خویش می داند.

(در تهیۀ این مطلب اخبار اسوسیتد پرس و رویترز نیز استفاده شده است.)
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG