لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ایران به داعش، سعودی و امریکا


میزایل های موسوم به زلفقار ایران، قادر است تا فاصلۀ ۷۰۰ کیلومتری را هدف قرار بدهد
میزایل های موسوم به زلفقار ایران، قادر است تا فاصلۀ ۷۰۰ کیلومتری را هدف قرار بدهد

ایران در یک اقدام "تلافی جویانه" مواضع داعش در سوریه را آماج حملات راکتی قرار داد.

ایران یکشنبه شب شهر دیر الزور واقع در شرق سوریه را هدف پرتاب شش میزایل بالیستیک قرار داد. این نخستین بار است که تهران در جنگ سوریه به صورت مستقیم وارد اقدام نظامی شده است.

یک جنرال ایرانی روز دو شنبه گفت که پرتاب میزایل ایران بر تندروان داعش در سوریه، دو هدف داشت: یکی اقدام تلافی جویانی در برابر حملات هفتم جون در تهران و دوم هشدار به عربستان سعودی و منافع ایالات متحده در شرق میانه.

پرتاب میزایل ایران، موجب افزایش تنش بیشتر منازعۀ میان شیعه های ایران و سنی های عربستان سعودی در منطقه شده است.

سپاه پاسداران انقلاب ایران که برنامه میزایل های ایران را در کنترول خود دارد، گفته است که میزایل های موسوم به "زلفقار" را از ولایات غربی کرمانشاه و کردستان ایران، پرتاب کرده است، میزایل های که با عبور از فضای هوایی عراق، مواضع داعش را در منطقۀ دیر الزور سوریه، هدف قرار داد.

سپاه پاسداران ایران گفته است که پرتاب میزایل ها بر مواضع داعش، اقدام تلافی جویانه در برابر حملات هفتم ماه جون در تهران بود.

حدود دو هفته پیش، پنج مرد مسلح بر ساختمان پارلمان ایران و مقبرۀ آیت الله روح الله خمینی، رهبر پیشین ایران، حمله کردند که در نتیجۀ آن حد اقل ۱۸ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی گردید. تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت حملات تهران را بر عهده گرفت.

اما مقامات ایرانی گفته اند مهاجمین که در تهران حملات را اجرا کرده اند، از دیر مدت زمان به این سو وابسته به وهابی های عربستان سعودی بوده اند. مقامات ایرانی به صورت مستقیم دولت شاهی عربستان را مسوول حملات تلقی نکرد.

با آنهم رمضان شریف، یکی از جنرالان نظامی سپاه پاسداران ایران، در یک مصاحبۀ تلویزیونی گفته است که پیام پرتاب میزایل محدود و محصور به افراطگرایان در عراق و سوریه نیست.

آقای شریف گفته است که "سعودی ها و امریکایی ها به صورت خاص گیرندۀ این پیام بوده اند".

این جنرال نظامی همچنین گفته است که برخی از کشور های منطقه به خصوص عربستان سعودی اعلام کرده است که آنان تلاش می کنند تا بی ثباتی را در ایران بیاورند.

میزایل های زلفقار که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ روی صحنه آمد، قادر است تا فاصلۀ ۷۰۰ کیلو متری را هدف قرار بدهد. به عبارۀ دیگر، این میزایل های قادر اند تا مراکز اصلی نظامی ایالات متحده را در قطر، پایگاه نظامی امریکا در امارات متحدۀ عرب و نیروی دریایی ایالات متحده را در بحرین هدف قرار بدهد.

علاوه بر آن، این میزایل ها قادر است تا ریاض، پایتخت عربستان سعودی، را نیز هدف قرار بدهد. قبل بر این، ایران برای آخرین بار میزایل خود را در سال ۲۰۰۱ میلادی بر یک گروه تبعیدی در عراق استفاده کرده بود.

XS
SM
MD
LG