لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: مذاکره با قدرتهای جهان است نه با سناتوران امریکا


در حالیکه کمیته روابط خارجی مجلس سنا امریکا روز سه شنبه یک لایحه مصلحتی را تصویب کرد که طبق ان هر گونه معامله نهایی هسته یی با ایران را وابسته به غور کانگرس و دادن رای رد یا قبول ان معامله میسازد، ایران نقش کانگرس در معامله هسته یی را رد می کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران می گوید مذاکرات ایران برای نیل به توافق نهایی برنامه هسته آن کشور با شش قدرت جهان است ، نه با سناتوران امریکایی.

در همین حال لایحه تعدیل شده توسط کمیته روابط خارجی ، مدت زمان بررسی معامله با ایران توسط کانگرس را از شصت روز به سی روز کاهش داد. رئیس جمهور هر نود روز باید تصدیق کند که ایران مطابق شرایط معامله عمل میکند، و اگر ایران تخطی نماید تعزیرات از طرف کانگرس فورا دوباره بر ان کشور اعمال خواهد شد.

اهمیت نقش کانگرس

سناتور باب کراکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا می گوید می خواهند مطمین شوند که این معامله ایران را مسول قرار دهد" بیشتر از پیش کاملا باور دارم که کانگرس باید نقشی را بازی کند تا اطمینان حاصل گردد که تمام جزئیاتی که باید در ان به نمایندگی از مردم امریکا درج شده باشد و قبل از انکه کانگرس تحریمات را حذف کند ما باید بنمایندگی از انها اطمینان حاصل کنیم که این معامله ایران را مسول قرار میدهد و قابل تطبیق و شفاف است."

نتایج رای گیری روز سه شنبه روی این لایحه از جانب اعضای هردو حزب دموکرات و جمهوری خواه، نزده در مقابل صفر بود.

سناتور دموکرات بن کاردن عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا گفت امتیاز کانگرس توانایی رئیس جمهور را تقویت می بخشد " میدوار استم قصر سفید درک کند که این یک امتیاز کانگرس است که ما داریم ،ٍ چیزی که توانایی رئیس جمهور برای مذاکره را تقویت می بخشد، و کانگرس هیچ اقدامی را در مورد جزئیات معامله انجام نخواهد داد تا زمانی که اتخاذ نگردد، و ما انرا دریافت نداریم. کانگرس همیشه می تواند اقدام کند، این برای ما مسیر منظم پیشرفت را مهیا می سازد."

تعداد زیاد جمهوریخواهان تقاضا کرده بودند که اعضای کانگرس باید در مذاکرات هسته یی بین ایران ، امریکا و پنج قدرت عمده جهان نقش داشته باشند، زیرا این دست قویتر و بالاتری برای امریکا در مذاکرات می دهد. ولی اداره اوباما در اینمورد از احتمال فاصله گرفتن ایران از مذاکرات بر اثر ان هشدار داد.

در همین حال قصر سفید می گوید چنین معلوم می شود که احتمال میرود رئیس جمهور اوباما این لایحه را امضا کند.

ایران و کشور های پنج جمع یک یعنی برتانیه، چین، فرانسه، روسیه، امریکا و جرمنی تا سی ام ماه جون فرصت دارند که به یک معامله نهایی هسته یی دست یابند.

در عین حال جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا که در شهر لوبک جرمنی برای اشتراک در جلسات وزرای خارجه کشور های جی هفت حضور دارد، گفت که او هنوز اطمینان دارد که حکومت امریکا میتواند به معامله هسته یی با ایران دست یابد.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG