لینک های دسترسی

Breaking News

کری: حاضریم با اسد مذاکره کنیم


جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا
جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که حکومت امریکا بر بشار الاسد رئیس جمهور سوریه برای انجام مذاکرات جهت یافتن یک راه حل سیاسی برای ختم بحران سوریه، فشار می آورد.

جان کری این مطلب را در مصاحبه با شبکۀ خبری سی بی اس بیان داشته است. آقای کری در این مصاحبه، برخلاف گذشته، از جملات معیاری مقام های امریکایی مانند "عدم مشروعیت رژیم اسد و سرنگون ساختن رژیم سوریه" استفاده نکرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا بیان داشت که بر اسد فشار ها جهت انجام مذاکرات رو به تشدید خواهد نهاد و ایالات متحده آماده انجام مذکرات طبق مواردی است که در نشست ژنیو روی آن تصمیم اتخاذ گردید.

از سوی دیگر حکومت ایالات متحده یکبار دیگر به کانگرس امریکا هشدار داد تا در مذاکرات هسته یی با ایران دخالت نکند. این در حالی است که نامه اخیر رئیس دفتر رئیس جمهور اوباما به کمیته مشی خارجی مجلس سنا حاکی از آن است که عملکرد کانگرس می تواند بر مذاکرات هسته یی با تهران تاثیر منفی برجا بگذارد.

در همین حال جان کری وزیر خارجه ایالات متحده روز یک شنبه به سویس سفر کرد تا در دور دیگر مذکرات با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود شرکت کند. این در حالی است که برای ختم این مذاکرات تاریخ ۳۱ مارچ مهلت نهایی تعیین شده است.

پیشتر از این آقای کری در شرم الشیخ مصر گفته بود که نمی تواند بگوید که آیا پیش از مهلت تعیین شده، به کدام توافقی با ایران نایل خواهد آمد یا خیر. او افزود که یک دلیل آن نامۀ ۴۷ سناتور امریکایی به رهبر ایران و واکنش رهبر ارشد ایران به این نامه است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده بیان داشت که مذاکرات از آغاز دشوار و جدی بود و به همین منوال باقی خواهد ماند. اما به گفتۀ وی در حالیکه برخی پیشرفتها در شماری از بخش ها رونما شده است، خلا های مهمی هنوز هم باقی است.

آقای کری در مورد نقش ایران در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی گفت که ایالات متحده از دخالت ایران در مناطق شمالشرقی عراق آگاه است، اما با آن کشور در مبارزه علیه این گروه همکاری نکرده و نیز با مقام های ایرانی در این مورد صحبت نداشته است.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG