لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ایران از توافق هسته یی با غرب


مهلت برای ایجاد چارچوب معاملۀ هسته یی ایران تا دوهفتۀ دیگر پایان می یابد
مهلت برای ایجاد چارچوب معاملۀ هسته یی ایران تا دوهفتۀ دیگر پایان می یابد

در یک ارزیابی غیرمعمول، مذاکره کنندۀ ارشد هسته یی ایران گفته است که اختلافات عمده در مورد مذاکرات ایران با ایالات متحده و سایر طرف های مذاکره کننده حل و فصل شده است.

علی اکبر صالحی روز سه شنبه ضمن بیان این مطلب ابراز خوشبینی کرد که تهران تا مهلت نهایی برای ایجاد چارچوب معاملۀ هسته یی با غرب که اواخر ماه مارچ تعیین شده است، آماده خواهد بود.

گفتگو ها در مورد برنامۀ هسته یی ایران در هفته های اخیر پیشرفت هایی داشته است. طرف های مذاکره کننده در زمینۀ محدود ساختن آن فعالیت های هسته یی تهران که می تواند به انکشاف اسلحه منتهی شود، بیش از هر وقت دیگر به هم نزدیک شده اند. در مقابل، غرب تحریم های فلج کنندۀ اقتصادی و سیاسی را از ایران برخواهد داشت.

ایران و گروه پنج به اضافۀ یک برای رسیدن به دو هدف زمانبندی شده سرگرم کار اند؛ چارچوب معاملۀ هسته یی که باید تا دو هفتۀ دیگر آماده شود و سپس طرح پلان ها برای معاملۀ نهایی تا اواخر ماه جون.

مقام های ایالات متحده خوشبینی اندک داشته می گویند که با وصف پیشرفتها در این زمینه، کار های زیادی باید از سوی تهران برای از میان برداشتن اختلافات انجام یابد و تحریم ها بر آن کشور تدریجاً حذف شود.

جان کری وزیرخارجۀ ایالات متحده و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی رهبری این مذاکرات را به دوش گرفته اندکه از نظر رسمی مذاکره میان ایران و ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان تلقی می شود.

اکثر اختلافات بر مسایل تخنیکی متمرکز است، از جمله شمار سانترفیوژ هایی که ایران اجازه دارد به عنوان بخشی از توافقات هسته یی از آن استفاده کند.

این ماشین یورانیم را تا حدی غنی می سازد که می توان از آن برای تولید سلاح اتمی کار گرفت، اما ایران می گوید که از این برنامه تنها برای تولید انرژی، مقاصد علمی و طبی کار می گیرد.

صالحی و ارنست مونیز معاون وزارت انرژی ایالات متحده ماه گذشته وارد این مذاکرات شدند تا مسایل تخنیکی را حل و فصل کنند.

کری و ظریف روز دوشنبه برای پنج ساعت در سویس با هم ملاقات داشتند و پس از آن وزیر خارجۀ ایران برای دیدار با مقام های اتحادیۀ اروپایی و گفتگو های بیشتر به بروکسل سفر کرد.

فدریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپایی گفت که مذاکرات هسته یی با ایران وارد زمان حساسی می شود. وزیر خارجۀ آلمان گفت که پس از ده سال مذاکره باید از این فرصت پیش آمده در مذاکرات هسته یی با تهران استفاده شود.

با اینحال مخالفت هایی در درون ایالات متحده در مورد مذاکرات هسته یی با تهران وجود دارد که نامۀ سناتوران جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده به رهبر ارشد ایران نمونۀ آن است.

جمهوریخواهان استدلال می کنند که این معامله ناکافی و غیرقابل تعمیل است و به ایران اجازه می دهد تا به یک نیروی اتمی مبدل شود. جمهوریخواهان تا ایندم یک سلسله پیشنهاداتی را مطرح کرده اند تا مانع توافقات شود. اما مقام های حکومت ایالات متحده می گویند که چنین معاملۀ صورت نخواهد گرفت که به ایران اجازۀ دستیابی به سلاح هسته یی را بدهد.

XS
SM
MD
LG