لینک های دسترسی

Breaking News

تمدید مذاکرات هسته یی با ایران فراتر از مهلت تعیین شده


جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده در جریان مذاکرات با نمایندگان ایران
جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده در جریان مذاکرات با نمایندگان ایران

در صورت پیشرفت در زمینۀ مذاکرات هسته یی میان ایران و قدرت های غربی، مهلت تعیین شده برای این مذاکرات می تواند تمدید شود.

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید گفت " اگر لازم باشد و تا نیمه شب معاملۀ صورت نگیرد، اما مباحثات مثمر باشد – آماده خواهیم بود تا مذاکرات را فردا ادامه دهیم.

آقای ارنست گفت که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده از تازه ترین جریانات این مذاکرات مطلع است. او افزود که اگر پیشرفت به سمت نهایی این خط صورت گیرد پس باید پیش رفت.

پیشتر از این مقام ها ابراز امیدواری کرده بودند که مذاکرات هسته یی ایران وارد مرحلۀ جدیدی شده است.

ایران و شش قدرت جهان روز سه شنبه، به دنبال شش روز مذاکرات پیهم برای نشر بیانیه یی آمادگی می گیرند که بر اساس آن گفتگو ها در مورد برنامۀ هسته یی ایران وارد مرحلۀ جدید خواهد شد، با این هدف که توافق فراگیر تا پایان ماه جون حاصل شود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل مقام هایی که نام از آنها برده نشده است، گزارش داد که ضمیمۀ این بیانیۀ مشترک یک سند دیگر نیز می باشد که در مورد جزییات تفاهم دو طرف، شرح بیشتر از پیشرفتهای ادعا شده را ارایه می کند.

مذاکرات میان ایران و قدرت های جهان پیش از این نیز دو بار تمدید شده بود، اما اینبار مقام های دو طرف تمدید مذاکرات را "مرحلۀ جدید" خوانده اند، به این دلیل که اکثر طرف های دخیل در این مذاکرات تمدید آن را به دور جدید نفی کرده اند.

اسوشیتدپرس از قول مقام ها گزارش داده است که این بیانیه عمومی خواهد بود، زیرا هنوز هم اختلافات میان طرف های مذاکره کننده هنوز هم موجود است. بر اساس این گزارش سایر اسناد ضمیمۀ این بیانیه از نظر ماهیت بسیار تخنیکی خواهد بود و در پایان امروز در دسترس رسانه ها و مردم قرار خواهد گرفت.

سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه نیز گفته است که مذاکرات به پایان خود نزدیک می شود. آقای لاوروف در مسکو به خبرنگاران گفت "دورنمای این دور مذاکرات بد نبود و حتا می توان گفت که خوب بود."

XS
SM
MD
LG