لینک های دسترسی

Breaking News

از سرگیری مذاکره هسته یی ایران با قدرت های جهان


وزیر خارجه ایران هفته آینده در ژنیو با مقام های گروه پنج جمع یک (ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، و آلمان)، ملاقات خواهد کرد.

این دیدار ایران با قدرت های بزرگ جهان، اولین گفت و شنود عمده هسته یی از زمان انتخاب حسن روحانی به حیث رئیس جمهور ایران و تعهد وی به حل و فصل بن بست در خصوص برنامه هسته یی ایران، خواهد بود.

روحانی گفت "من از جانب ایرانیان، تضمین می کنم، این اراده به طور کامل، صددرصد، وجود دارد که طی یک دوره کوتاه راه حلی درخصوص مسئله هسته یی وجود خواهد داشت."

ایران می گوید برنامه هسته یی آن برای مقاصد صلح آمیز و غیرنظامی است. غرب و اسرائیل باور دارد که تهران به توسعه سلاح هسته یی تلاش دارد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده می گوید گفت و شنود های سه شنبه درژنیو برای شناسایی مقاصد ایران است.

کری گفت "اگر آنها قصد صلح آمیز دارند، به باور من، راه حلی وجود دارد."

مقام های ایالات متحده می گویند آنها با توان و عزم اداره روحانی دلگرم شده اند. ادام ارلی، سفیر پیشین ایالات متحده می گوید رئیس جمهور تازه ایران فهمیده است.

ادام ارلی "او مخاطبینش را به خوبی می شناسد. و مخاطبینش به طور واضح مردم و پالیسی سازان امریکا است. او به عنوان یک میانه وارد صحنه شده است. او آماده مصالحه است. او با نفسی از هوای تازه آمده است."

دوگ باندو، عضو انستیتوت کیتو سخنان آقای ارلی را تایید کرده می گوید به طور خاص، هنگامی که آقای روحانی با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مقایسه می شود.

باندو گفت "اکنون ما ممکن به او به حیث یک میانه رو ببینیم، اما درمقایسه با احمدی نژاد، این گامی عمده به جلو است. بنابراین فکر می کنم این دولتِ ایران، بتواند راه حلی پیدا کند – باید به آن وقت بدهیم."

اما اسرائیل می گوید آنچه ایران می خواهد زمان است تا آن را برای توسعه سلاح هسته یی صرف کند. مارک رجف، سخنگوی حکومت اسرائیل است.

مارک رجف گفت "نگرانی ما این است که وعده های ایران، کلمات با حسن نیت است که درواقع پوششی برای تداوم برنامه تهاجمی هسته یی شان است. و واقعیت چیست؟ اسرائیل به عمل ایران می بیند نه گفتار آن."

اسرائیل می گوید حق خود را برای حمله بر ایران به منظور پیشگیری از توسعه سلاح هستوی ایران حفظ می کند. دوگ بندو می گوید این همان رشدی است که اداره اوباما به شدت برای اجتناب از آن کار می کند.

ادم ارلی، سفیر پیشین ایالات متحده می گوید که در مجموع، دلایل بیشتر برای نیل به توافق با رئیس جمهور روحانی لازم است تا توافقی جامع حاصل شود.

ایالات متحده می گوید تعزیرات اقتصادی علیه ایران تا زمانی باقی خواهد ماند که تهران "گام های محکم و مستدلی" برای متابعت از التزامات بین المللی خویش بردارد.

اسکات اِستِرنز، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG