لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: به تفاهم تاریخی با ایران رسیدیم


اوباما می گوید که توافق نهایی مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد
اوباما می گوید که توافق نهایی مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد

در پی اعلام بیانیه پایانی مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهان در لوزان، باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده گفت که اگر تفاهم به دست آمده به یک توافق جامع منجر شود، معتقدم جهان امن‌تر خواهد شد.

باراک اوباما گفت که اگر این تفاهم به توافق تبدیل شود، با اجرای کامل آن از دست یافتن ایران به توانایی نظامی هسته‌یی جلوگیری خواهد شد.

رئیس جمهور اوباما با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌یی ایران بیش از هر کشوری در جهان تحت نظارت‌های مستمر قرار خواهد، هشدار داد که اگر این تفاهم از سوی کانگرس ایالات متحده آسیب ببیند، آنگاه دیپلماسی جهانی با شکست روبرو خواهد شد.

آقای اوباما همچنین در مورد اسرائیل که از توافق اتمی جامعه جهانی با ایران نگران است، گفت در حفظ امنیت اسرائیل تردید نداریم و به همکاری‌ با آن کشور ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه ایالات متحده نیر بلافاصله پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، در یک نشست خبری در لوزان گفت "ما به یک مرحله تاریخی رسیده‌ایم." او با بیان این که دیپلماسی بهترین راه بود، شجاعت باراک اوباما در پیگیری دیپلماسی در پرونده هسته‌یی ایران را برغم مخالفت‌ها ستایش کرد.

جان کری، که کشورش طرف اصلی گفتگوهای یک سال اخیر با ایران بوده است و از روز پنجشنبه هفته گذشته بارها با همتای ایرانی خود در هوتل بوریواژ به گفتگو نشست، در ادامه بر تعهدات واشنگتن در تامین امنیت اسرائیل و دیگر شرکای امریکا در منطقه تاکید کرد.

تفاهم تاریخی

ایالات متحده، ایران و پنج قدرت جهان روز پنجشنبه تفاهمی را اعلام کردند که محدودیت ها بر برنامۀ هسته یی ایران برجسته می سازد. این انکشاف مذاکرات هسته یی میان ایران و گروه ۵ جمع ۱ را به سمت دست یافتن به یک توافق فراگیر هسته یی تا سه ماه دیگر سوق می دهد.

فدریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپایی در کنفرانس مشترک خبری با جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران گفت که پس از بیش از یک دهه گام ها قاطع برداشته شد.

براساس بیانیۀ که آن را موگیرینی به انگلیسی و آقای ظریف به فارسی به خوانش گرفته شد، فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی یورانیم ایران برای مدتی محدود خواهد شد.

بر اساس راه حل به دست آمده، تاسیسات نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود و تاسیسات هستهیی فردو به مرکز تحقیقات هسته یی و فزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد. راکتور تحقیقاتی اراک نیز، آب سنگین باقی خواهد ماند، اما باز طراحی خواهد شد.

در مورد تحریمها، پس از اجرایی شدن طرح جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و تحریمهای اقتصادی و مالی اروپا و آمریکا – از جمله تحریمهای مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و موترسازی فوراً لغو خواهند شد.

وزیر خارجۀ ایران پس از خواندن این بیانیه به خبرنگاران گفت که لغو این تحریم‌ها "دستاورد بزرگ" برای ایران است. با اینحال آقای ظریف گفت که هنوز هم مواردی است که باید تا سه ماه آینده مشخص شود.

XS
SM
MD
LG