لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی بر اصلاح نظام عدلی و قضایی ایران تاکید کرد


محافظه کاران ایران تا کنون تلاش های اصلاحی رئیس جمهور آن کشور را خنثا کرده اند
محافظه کاران ایران تا کنون تلاش های اصلاحی رئیس جمهور آن کشور را خنثا کرده اند

رئیس جمهور ایران می گوید که نظام عدلی و قضایی ایران باید شفافتر شود و در آن جرایم سیاسی تعریف واضحتری داشته باشد.

حسن روحانی روز یک شنبه در یک کنفرانس عدلی و قضایی در تهران گفت که به دلیل عدم وضاحت در مورد جرایم سیاسی و امنیتی در ایران، شاهد زندانی شدن شمار زیاد فعالان ایرانی و خبرنگاران بوده است.

آقای روحانی که در سال ۲۰۱۳ میلادی به صفت رئیس جمهور ایران انتخاب شد، به اصلاحات اجتماعی و ایجاد فضای باز سیاسی وعده سپرده بود، اما تا کنون تلاش های وی به ویژه در بخش عدلی و قضایی از سوی محافظه کاران نیرومند خنثا شده است.

روحانی گفت که نظام عدلی و قضایی ایران باید برای همگان شفاف باشد. او افزود که در کنار شفاف بودن قوانین، روند عدلی و قضایی نیز باید از شفافیت برخوردار باشد.

رئیس جمهور ایران اضافه کرد که از یک قانون واحد تفاسیر زیادی شده می تواند که از اینرو به گفتۀ وی قاضی می تواند هنگام صدور حکم، استنباط خود را داشته باشد.

آقای روحانی در دوسال گذشته بیشترین تلاش سیاسی خود را صرف مذاکرات هسته یی با قدرت های غربی و مبارزه با حلقات نیرومند داخلی کرده است که مخالف رویکرد سیاسی وی می باشند.

اما در هفته های اخیر که مذاکرات هسته یی ایران وارد آخرین مرحله شده است، به نظر می رسد که رئیس جمهور روحانی توجه خود را به مسایل داخلی معطوف کرده است.

دو هفته پیش، آقای روحانی از نیروهای تنفیذ قانون انتقاد کرد که چندین کنسرت را در یک وقت اندک، آنهم بدون کوچکترین توضیح، لغو کردند. وزارت فرهنگ ایران به این هنرمندان اجازۀ برگزاری کنسرت را داده بود.

آقای روحانی گفته بود، زمانیکه وزارت فرهنگ به برگزاری یک کنسرت اجازه می دهد، کاملاًٌ نادرست است که نهاد دیگری بدون آنکه صلاحیت درست داشته باشد، آن را لغو کند.

اما به نظر می رسد که تلاش های آقای روحانی با مقاومت روبرو خواهد شد. آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوۀ قضائیۀ ایران روز یک شنبه اندکی پس از بیانات آقای روحانی گفت که برای فسخ کنسرتها توجیه قانونی وجود داشت.

آقای لاریجانی گفت "فسخ کنسرت ها در مطابقت با قانون است ...اگر حکومت به کنسرتهایی اجازه می دهد که در آن زنان و مردان جوان با هم می رقصند، کار درستی نیست."

XS
SM
MD
LG