لینک های دسترسی

Breaking News

ایران بر ۱۵ شرکت امریکایی تحریم وضع کرد


تنش میان ایران و ایالات متحده پس از رویکار آمدن حکومت جدید در امریکا بیشتر شده است
تنش میان ایران و ایالات متحده پس از رویکار آمدن حکومت جدید در امریکا بیشتر شده است

حکومت ایران ۱۵ شرکت امریکایی را با این ادعا تحریم کرده است که گویا این شرکت‌ها از اسراییل، دهشت افگنی و سرکوبگری در منطقه حمایت می‌کند.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، به استناد بیانیۀ وزارت خارجۀ آن کشور گزارش داده است که این شرکت‌ها از هرگونه قرارداد و معامله با شرکت‌های ایرانی منع بوده و روسای پیشین و کنونی این شرکت‌ها مستحق دریافت ویزای سفر به ایران نخواهند بود.

ظاهراً، این اقدام ایران واکنش به تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا است که در ماه فبروری به دنبال آزمایشات راکتی تهران، بر ده ها شرکت و نهاد ایرانی وضع شد. به نظر نمی رسد که تحریم‌های ایران تاثیر زیادی داشته باشد، چون شرکت‌های امریکایی که هدف آن قرار گرفته است مراودۀ چشمگیر و قابل ملاحظه با ایران ندارند.

شرکت‌های امریکایی بنت تال، محصولات تکنالوجی یونایتد،آی تی تی، ریتیون، بانک رهنی ریمکس، نهاد تحقیقاتی مگنوم و شرکت اوشکوش در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران شامل اند.

همزمان با این، یک قانونگذار ارشد ایران گفته است که اگر کانگرس ایالات متحدۀ امریکا لایحۀ را تصویب کند که بر اساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سازمان دهشت افگن قلمداد شود، ایران نیز لایحۀ مشابهی را زیر غور قرار خواهد داد که بر اساس آن قوای نظامی و ادارۀ استخبارات نظامی ایالات متحده گروه‌های دهشت افگن خوانده خواهد شد.

چنین اقدامی، تنش‌ها را در منطقه به ویژه عراق و سوریه بیشتر خواهد کرد، جاییکه نیروهای طرفدار ایران و ایتلاف به رهبری ایالات متحده بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش می‌جنگند.

تلویزیون دولتی ایران از قول علاوالدین بروجردی، رییس کمیتۀ امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان آن کشور نقل کرده است که وضع هرگونه تحریم بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در واقع زیرپا کردن معاملۀ هسته‌ای ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های جهان خواهد بود.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری رییس جمهور دونالد ترمپ در ایالات متحده که بر لغو معاملۀ هسته‌ای با ایران تاکید دارد، روابط میان تهران و واشنگتن بیشتر از پیش پرتنش شده است.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG