لینک های دسترسی

Breaking News

رفع تعزیرات اقتصادی علیه ایران


وزرای خارجه ایالات متحده و ایران روز شنبه پیش از اعلام رفع تعزیرات اقتصادی علیه ایران در ویانا، پایتخت اتریش با هم دیدار کردند.
وزرای خارجه ایالات متحده و ایران روز شنبه پیش از اعلام رفع تعزیرات اقتصادی علیه ایران در ویانا، پایتخت اتریش با هم دیدار کردند.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با امضای یک فرمان اجرایی تعزیرات اقتصادی علیه ایران را برداشت.

اوباما این فرمان را پس از آن امضا کرد که اداره بین المللی انرژی اتمی ملل متحد روز شنبه تایید کرد که ایران همه تعهدات اش را به اساس توافقنامه هسته ای با قدرت های جهان انجام داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه رفع تعزیرات اقتصادی علیه کشورش را تایید کرد.​

با رفع تعزیرات اقتصادی، ایران می تواند حدود ۱۰۰ میلیارد دالر پول خود را که در کشور های خارجی منجمد شده بود، دوباره بدست آورد و از فرصت های جدید تجارتی و مالی به شمول فروش نفت منفعت ببرد.

اجرای توافق هسته ای ایران با واکنش های متفاوت رهبران جهان مواجه گردید.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حساب تویتر خود اجرای این توافق را به مردم کشورش مبارک گفت و از صبر و حوصله آنان تا اجرای این توافق قدردانی کرده است.

بن کی مون، منشی عمومی ملل متحد اجرای این توافق را یک "نقطه عطف مهم" خواند.

از جانب دیگر، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان هم با ابراز خرسندی از اجرای توافق هسته ای ایران گفت اجرای این توافق لحظه تاریخی برای دیپلماسی است.

فلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در اولین واکنش به اجرای توافق هسته ای ایران از آن استقبال کرد و گفت جهان اکنون امن تر خواهد شد. او اجرای توافق هسته ای را نتیجه سال ها صبر و تلاش دیپلماتیک دانست.

اما دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل با صدور بیانیه ای گفته است که ایران از جاه طلبی های دسترسی به سلاح هسته ای نگذشته است و هنوز یک کشور حامی دهشت افگنی و عامل بی ثباتی در شرق میانه می باشد.

تعزیرات اقتصادی علیه ایران در حالی برداشته می شود که آن کشور چهار زندانی امریکایی ایرانی تبار را آزاد ساخت. ایالات متحده نیز در تبادله زندانیان با ایران هفت ایرانی را رها کرد.

اما محسن میلانی، پروفیسور علوم سیاسی در پوهنتون فلوریدای جنوبی در صحبتی با رادیوآشنا صدای امریکا ابراز خوشبینی کرد که رفع تحریم ها بر ایران "بتواند فصل تازۀ را میان روابط ایالات متحده و ایران ایجاد کند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:08 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG