لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به دفاع از عربستان سعودی تعهد کرد


ملاقات لوی درستیز پاکستان با وزیر دفاع عربستان
ملاقات لوی درستیز پاکستان با وزیر دفاع عربستان

راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان گفته است که هر تهدید به تمامیت ارضی عربستان سعودی با واکنش قوی اسلام آباد روبرو خواهد شد.

لوی درستیز پاکستان در یک ملاقات با وزیر دفاع عربستان، حمله بر سفارت آن کشور در تهران را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که پاکستان مخالف هرنوع روشی می باشد که تمامیت ارضی و حاکمیت دولت عربستان را مورد تهدید قرار دهد.

پس تشدید تنش ها میان ریاض و تهران، محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی که دومین ولیعهد کشورش است، به پاکستان سفر کرد و با مقامات آن کشور دیدار نمود.

در گیرودار اخیر سیاسی که به سطح منطقه میان عربستان سعودی و ایران رخ داده، برخی کشور های عرب روابط خود را با ایران قطع کرده و در کنار عربستان سعودی ایستادند، اما پاکستان که یگانه قدرت اتمی در جهان اسلام شمرده می شود، تأکید ورزید که ایران و عربستان سعودی باید اختلافات شان را مسالمت آمیز حل کنند.

با وجود این، جنرال راحیل شریف که فرد قدرتمند در پاکستان می باشد، با آن که مستقیماً به ایران اشاره ای نکرد، اما علناً بیان داشت که اگر تمامیت ارضی عربستان سعودی تهدید گردد، پاکستان در مقابل این تهدید، پاسخ شدیدی خواهد داد.

دو گزینۀ عربستان

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در یک مقاله در نیویارک تایمز ضمن تقبیح مخالفت سعودی از معاملۀ هسته یی ایران با قدرت های جهان نوشته است که عربستان سعودی یا از افراط گرایی و ترویج تفرقه گرایی حمایت کند و یا هم نقش سازنده را برای ثبات در شرق میانه انتخاب کند.

عربستان سعودی روابط دیپلوماتیک خود با ایران پس از آن قطع کرد که مظاهره کنندگان در تهران در اعتراض به اعدام نمر باقر النمر یک تن از رهبران روحانی شیعیان و مخالف حکومت ریاض، بر دو نمایندگی سیاسی عربستان سعودی هجوم بردند.

آقای ظریف در مقاله اش اعدام شیخ نمر باقر النمر را یک عمل وحشیانه خوانده و با ذکر شمار از اقدامات تحریک آمیز در برابر ایران، نوشته است که ایران هیچگاه در برابر این اقدامات عربستان با کاهش روابط دپلوماتیک پاسخ نداده است.

وزیر خارجۀ ایران همچنان افزوده است که "تهران هیچ علاقۀ برای تشدید خشونت ها در منطقه ندارد و برای مبارزه با تهدیدات افراط گرایان، نیازمند اتفاق و اتحادی می باشیم."

وزیر خارجۀ ایران این اظهارات را در حالی بیان داشته است که برخی مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیۀ عرب دیروز در یک نشست در قاهره پایتخت مصر، آنچه را که آنان دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی می خوانند، تقبیح کردند.

XS
SM
MD
LG