لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از موقف عراق در مناقشه با ترکیه حمایت می کند


حدود ۵۰۰ سرباز ترکیه در پایگاه بعشیقه در عراق مستقر اند
حدود ۵۰۰ سرباز ترکیه در پایگاه بعشیقه در عراق مستقر اند

ایران گفته است که ترکیه برای شرکت در عملیات پسگیری شهر موصل عراق از چنگ گروه دولت اسلامی، باید از حکومت عراق اجازه بگیرد.

وزارت خارجۀ ایران روز دو شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هیچ کشوری نمی‌تواند که زیر نام مبارزه با دهشت افگنی یا جنایت دیگر، تلاش به نقض حاکمیت ملی کشور دیگری کند.

کم و بیش ۵۰۰ سرباز ترکیه در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل مستقر اند تا نیروهای سنی و کرد عراق را که بر ضد جنگجویان داعش می‌رزمند، آموزش و مشاورت دهد.

پایگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمالشرق موصل در دسامبر سال گذشته به عنوان بخشی از تلاش‌های ائتلاف مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش ایجاد شد.

حکومت شیعۀ عراق با تاکید بر اینکه نیروهای ترکیه بدون اجازۀ بغداد در این پایگاه مستقر شده اند، چندین بار خواستار خروج آنان شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هفتۀ گذشته در پاسخ به گفته های حیدرالعبادی صدر اعظم عراق که خواستار خروج سربازان ترک از پایگاه بعشیقه شده بود، بر ادامۀ حضور این نیروها تاکید کرد و گفت که "صدر اعظم عراق باید حدود خود را بشناسد ... اردوی ترکیه از عبادی دستور نمی‌گیرد."

افزایش تنش میان انقره و بغداد سبب شد که اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده هفتۀ گذشته برای وساطت با رهبران دو کشور دیدار کند.

ترکیه نگران است که با تصرف موصل از چنگ تندروان داعش، گروه‌های شبه نظامی شیعه و کرد ممکن در آنجا چیره شده و عرب‌های سنی و اقلیت ترکمن در حاشیه رانده شوند.

مقام‌های ترکیه هشدار داده اندکه اگر تصرف موصل منجر به تغییر ساختار قومی در آن شهر شود، جنگ بزرگ داخلی مشتعل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG