لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید مذاکرات با ایران پشت در های بسته


در واپسین روز های مذاکرات، هنوز هم اختلاف نظر ها باقیست
در واپسین روز های مذاکرات، هنوز هم اختلاف نظر ها باقیست

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران امروز دوشنبه در شهر لوزانِ سویس، با وزرای خارجۀ ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان ملاقات کرد. هردو جانب ِ این مذاکرات سعی دارند تا قبل از ختم میعاد تعیین شده، روی برنامۀ هستوی ایران به یک توافق دست یابند.

دیپلوماتان ایران و گروه پنج جمع یک سعی میکنند تا پایان روز سه شنبه، بر چارچوبی به توافق برسند که یک نوع تضمین برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی در بدل رفع تحریمات اقتصادی بر آن کشور باشد.

البته میعاد توافق روی جنبه های تخنیکی، اخیر ماه جون خواهد بود. یک دیپلومات غربی به شرط آن که نامش ذکر نشود، در شهر لوزان به خبرنگاران گفت که مذاکرات دوام داشته و اکنون سه مسئلۀ مهم مورد بحث باقی مانده است: اول این که یک توافق تا چه مدت مدار اعتبار باشد؛ دوم این که تحریمات اقتصادی با چه سرعت از ایران برداشته شود؛ و سوم این که اگر ایران شروط موافقتنامه را نقض کند، بر آن کشور چگونه بار دیگر تحریمات وضع شود.

معمای ذخایر

یک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده به روز دوشنبه گفت، تا کنون بر این موضوع که ذخایر موجودۀ مواد غنی شده در ایران چگونه از بین خواهد رفت، تصمیمی گرفته نشده است.

گزارش های قبلی حاکی بود که ایران به ارسال این مواد به خارج، تمایل نشان داده است.

گفته میشود که انتقال این ذخایر، یکی از چند گزینه ای بود که هردو جانب مذاکره، طی چندین ماه بر آن بحث کرده اند. اما عباس عراقچی مذاکره کنندۀ ارشد ایران دیروز خاطر نشان ساخت که ارسال مواد غنی شده به کشور دیگر، کدام گزینه ای نبوده است.

راه دیگر برای کوتاه ساختن دست ایران از سلاح اتمی، و در عین حال باقی گذاشتن مواد کافی برای مقاصد طبی و تولید انرژی در آن کشور اینست که مواد غنی شدۀ حساس را دوباره به سطوح پایین تر رقیق ساخت.

نشست گروه ١+٥

قبل از مذاکراتِ امروز که به سطح بلند برگزار شد، وزرای خارجۀ گروه پنج جمع یک، نشستی را تحت رهبری فِدیریکا موگیرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا دایر کردند.

محتویات این نشست معلوم نشد اما فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجۀ آلمان قبل از آن گفت که انتظار گفتگو های سخت و جدی ای را دارد.

آقای شتاین مایر افزود: "چندین عنصری که برای دست یافتن ما به امنیت ِ مورد ضرورت، لازمی پنداشته میشود، هنوز در اختیار نیست. برای این هدف، ما به انعطاف، عمدتاً از جانب ایران، نیاز داریم که تا کنون دیده نشده است. بر این باید صحبت صورت گیرد. اما برداشت من از ایران چنین است که آنان آماده اند این مذاکرات را به یک نتیجه پایان دهند."

از سوی دیگر فیلیپ هاموند وزیر خارجۀ بریتانیه شام یکشنبه در سویس گفت که معامله با ایران روی برنامۀ هستوی آن، در ظرف چند ساعت امکان پذیر بوده، اما مهم اینست که در چنین معامله، ایران را از ساخت بم اتم به دور نگهداشت.

ایران در صدد خاتمه بخشیدن فوری تحریمات اقتصادی میباشد. قدرت های جهان میخواهند که اگر تحریمات برداشته میشود، به شکل تدریجی باشد.

هدف معامله هستوی با ایران، وضع محدودیت های طولانی مدت بر فعالیت های هستوی آن کشور میباشد. در مقابل، تهران از فشار تحریمات اقتصادی ای که بر آن کشور وضع شده، رهایی خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG