لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: توافق روی برنامۀ هسته یی فرصتی برای غرب


 روحانی: هر گونه راه حل برای مبارزه با گروه دولت اسلامی باید از خود شرق میانه برخیزد.
روحانی: هر گونه راه حل برای مبارزه با گروه دولت اسلامی باید از خود شرق میانه برخیزد.

رئیس جمهور ایران می گوید که وضع تحریم های اقتصادی به خاطر برنامه هسته یی آن کشور، مردم ایران را نسبت به کشور های که این تحریم ها را وضع کرده، بی اعتماد ساخته است.

حسن روحانی در مجمع عمومی ملل متحد گفت که ایجاد یک توافق روی برنامه هسته یی ایران "یک فرصت تاریخی برای غرب خواهد بود تا نشان دهد که مخالف پیشرفت و ترقی سایر کشور ها نیست."

آقای روحانی گفت"این توافق می تواند پیامی جهانی را برای صلح و امنیت نیز داشته باشد که راه حل اختلافات، مذاکره و تکریم است، نه منازعه و تحریم."

تحریم های اقتصادی ارزش واحد پولی ایران را پایین آورده و قیمت بسیاری از کالا ها را در آن کشور شدیداً افزایش داده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور سیاسی که مسؤلیت مذاکرات هسته یی از سوی ایالات متحده را بر عهده دارد می گوید که کاهش تحریم ها به منفعت همه ایرانیان است.

به گفتۀ شرمن به محض اینکه تحریم های بزرگ امریکا علیه ایران برطرف شود، که به گفتۀ وی در مرحله نخست رسیدن به توافق اینکار صورت خواهد گرفت؛ "همه جهانیان به ایران رو خواهند آورد."

هلیری من لیورت، استاد در دانشگاه امریکایی در واشنگتن می گوید که با در نظر داشت اینکه به مهلت پایان مذاکرات هسته یی ایران دو ماه باقی مانده است، مذاکرات اکنون جدی تر و شدید تر می شود.

خانم هلری می گوید که اختلافات عمیق بین طرفین وجود دارد و دور نمودن اختلافات روی برخی موضوعات احتمالاً ممکن نخواهد بود. اما این استاد دانشگاه به این باور است که در نهایت "دو طرف به این نتیجه رسیده اند که دست یافتن به یک توافق به منافع استراتیژیک شان خواهد بود."

حق هسته یی ایران

رئیس جمهور روحانی به مجمع عمومی ملل متحد گفت که ایرانیان از "حقوق کامل هسته یی" شان تحت قوانین بین المللی عقب نشینی نخواهند کرد.

آقای روحانی گفت"اگر این واقعیت بارز ملی از سوی طرف های مذاکره کننده مورد توجه قرار نگیرد و دچار خطا های محاسباتی شوند، یک فرصت استثنایی و تاریخی را از دست خواهند داد."

وندی شرمن می گوید که توافق مذاکره کنندگان بین المللی در مورد بحث روی غنی سازی محدود، یک "تصمیم جسورانه" بود - تصمیمی که وندی شرمن امیدوار است تا ایران را وادار کند که "تصامیم دشوار لازم را اتخاذ نماید."

اما اکبر احمد، استاد دانشگاه امریکایی در واشنگتن می گوید که این امر سبب خواهد شد تا سیاست خارجی تهران تغییر کند.

آقای احمد می گوید"ایران تاریخ طولانی دارد. مردم بسیار با غرور دارد. ایران تصور روشن از هویت اش دارد. به نظرم ایران در پی اهداف خود است. یعنی در پی ایجاد یک ایران قوی دارای سلاح هسته یی تا خود را محافظت کند."

اکبر احمد علاوه می کند که ایران اکنون از جلب توجه جامعه جهانی به منازعه روسیه و اوکراین و مبارزه علیه گروه دولت اسلامی منفعت می برد.

مذاکره کنندگان امریکایی می گویند که بر علاوه موضوعات هسته یی، نقش تهران در مبارزه با گروه دولت اسلامی نیز بخش از مذاکرات با ایران است.

رئیس جمهور روحانی ظهور شورشیان گروه دولت اسلامی را به "شماری از ادارات استخباراتی" ربط داد.

آقای روحانی با اشاره به حملات هوایی ایالات متحده بر اهداف شورشیان گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه گفت که هر گونه راه حل برای مبارزه با گروه دولت اسلامی باید از خود شرق میانه برخیزد.

XS
SM
MD
LG