لینک های دسترسی

Breaking News

تردید قانونگذاران امریکایی در مورد توافق هسته ای با ایران


قانونگذاران امریکایی دو حزب عمده سیاسی آن کشور مراتب شک و تردید خود را در مورد توافق موقت اخیر روی موضوع هسته ای ایران، ابراز داشته اند.

مایکل بومن، خبرنگار صدای امریکا گزارش می دهد باوجود هشدار های حکومت اوباما که شدید ساختن تعزیرات علیه ایران به مساعی حساس دیپلوماتیک با آن کشور را لطمه میزند، نمایندگان کانگرس، هنوز هم روی این اقدام فکر می کنند.

رابرت مینندیز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده که از حزب دیموکرات است می گوید او خواهان راه حلی از طریق مذاکرات برای بن بست جهانی روی جاه طلبی های ایران است.

مینندیز گفت "من امیدوارم که این معامله موفق شود. واضح است که ما خواهان موثر واقع شدن دیپلوماسی میباشیم."

اما سناتور مینندیز در صحبتی با تلویزیون سی بی اس گفت که فشار های اقتصادی علیه ایران باید نگهداشته شود و اگر مذاکرات برای رسیدن به یک قرارداد نهایی ناکام شد باید تعزیرات افزایش یابد.

سناتور مینندیز گفت"با در نظر داشت اینکه سهل شدن تحریم ها پس از زمان انفاذ، برای شش ماه دوام خواهد داشت، به رئیس جمهور چشم پوشی های مشخص و فرصتی را برای انعطاف پذیری دیپلوماسی فراهم کرده و نیز این پیام را به ایران می فرستد که اگر به معامله موفقانه رسیده نشود، این کشور با پیامد های آن روبرو خواهد شد."

سناتور ارشد جمهوریخواه باب کراکر که عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا می باشد می گوید معامله موقت، یک اشتباه است.

باب گفت "من بسیار نگران هستم، مخصوصاً با این پیمان موقتی، و اینکه ما چگونه به جایی برسیم که ایران غنی سازی را طور مداوم متوقف کند، و نگرانم که آیا آنها در موقفی قرار دارند که قادر به ساختن سلاح باشند."

سناتور کراکر می گوید شدید ساختن تحریمات میتواند امکان رسیدن به آنچه را که او آخر بازی برای برنامه هسته ای ایران خواند، میسرخواهد ساخت. او ابراز امیدواری کرد که این لایحه غرض رای گیری در مجلس تحت کنترول دیموکراتها در سنا ارائه شود.

هری رید، رهبر اکثریت دیموکرات ها هنوز تعهدی برای این رای گیری نکرده است، اما گفته است قبل از هر نوع اقدامی در اینمورد مجلس سنا برای مطالعه تعزیرات جدید، به زمان نیاز دارد.

وزارت خارجه ایالات متحده میگوید اعمال تحریم های جدید در حالیکه مذاکرات با ایران جریان دارد، یک اشتباه خواهد بود. جی کارنی، سخن گوی قصر سفید علیه اقدام در این راستا هشدار داده میگوید که اینکار به دیپلوماسی لطمه خواهد زد. کارنی میگوید مردم امریکا نمی خواهند در راه جنگ قدم بردارند.

مایکل بومن، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: ژیلا سمیعی
XS
SM
MD
LG