لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام دسیسه سازی علیه عربستان سعودی توسط ایران


محافظت از لوله های نفتی عربستان سعودی
محافظت از لوله های نفتی عربستان سعودی

ایرانی های محافظه کار بر عربستان سعودی تاخت و تاز کرده، آن کشور را متهم میکنند که در دسیسه غربی ها برای پائین نگهداشتن قیم نفت، دخیل میباشد تا اقتصاد ایران را صدمه زده و بر آن فشار آورد که روی برنامه هسته ای، تهران با غربی ها به توافق برسد. در واکنش، جنگ طلبان ایرانی از شیعه های ناراضی که در شرق عربستان سعودی زندگی میکنند، میخواهند تا بر علیه قوه حاکم سعودی، شورش کنند.

اتهام ایرانی ها علیه سعودی بخاطر امتناع از کاهش تولیدات نفت در این روز ها افزایش یافته است. ایرانی های محافظه کار ادعا میکنند که عربستان بخاطری ازکاهش تولیدات نفت اجتناب میکند، که قیم نفت سیر نشیبی خود را طی کند و سهم آن کشور در بازار جهانی نفت حفظ شود.

بهای نفت بیشتر از مناصفه قیم آن در ماه جون که هر بیرل ۱۱۵ دالربود پائین آمده و تحت ۵۰ دالر هر بیرل رسیده است. علی لاریجانی، رئیس پارلمان ایران ماه قبل در دمشق هشدار داد که این بار فراموش نخواهند کرد که کدام کشور ها برای پائین آوردن بهای نفت، دسیسه چینی کرده اند.

ایالات متحده هر نوع تبانی میان واشنگتن و ریاض را رد کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده گفت که سعودی ها از گذشته خود که تولیدات نفت را کاهش داده بودند تا قیم را بلند نگه دارند، درس گرفته اند. نتیجه آن این بود که روسیه و ونزویلا، بازار را از نزد شان ربودند. این مقام میگوید هدف اصلی عربستان سعودی در عدم کاهش تولیدات نفت، تولید کننده گان نفت شل در امریکا است.

تولیدات نفت امریکا

نفت شل امریکا، به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان مبدل شده است، ظهوری که بازار انرژی جهان را تغیر شکل داده است. باوجودیکه امریکا نفت خام را صادر نمی کند، اما واردات آن حال کمتر شده است به همین دلیل منجر به ایجاد عرضه اضافی قابل توجهی نفت در سراسر جهان شده است. یکی دیگر از دلایل عرضه کمتر نفت، کاهش تقاضا برای آن بخاطر فعالیتهای کمتر اقتصادی در جهان است.

تولید کننده گان نفت شل در امریکا با پائین بودن بهای نفت، ضربه شدیدی را متحمل شده اند. در ماه نوامبر، زمانیکه کشور های صادر کننده نفت یا اوپک، در تصمیم گیری روی کاهش تولیدات خود، ناکام شدند، بهای نفت در سیر نزولی قرار گرفت. اوپک ۴۰ در صد از بازار جهانی نفت را تحت کنترول دارد.

اتهامات بیشتر علیه سعودی

بر علاوه ایران، کشور های روسیه، نایجریا و ونزویلا نیز که شدیداً وابسته به درآمد خود از صدور نفت میباشند، عربستان سعودی را متهم به دستکاری در قیمت نفت برای اهداف سیاسی میکنند.

مقام ها در کرملین ادعا میکنند که بهای پائین نفت، بخشی از دسیسه ایالات متحده و عربستان سعودی علیه روسیه میباشد تا آن کشور را در پرتگاه قرار دهند. اما فریاد این دسیسه چینی ها از تهران بلند تر است.

مقام های ارشد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ایران آغاز به تهدید به انتقام جویی از حکومت سنی مذهب عربستان سعودی کرده اند. امیر موسوی، تحلیل گر در انستیتوت پژوهش مطبوعاتی شرق میانه، مستقر در امریکا در ۲۷ دسمبر گفت که اقدام عربستان سعودی علیه ایران عواقب خطرناکی دارد. او گفت تا حال ایران خویشتن داری کرده و فقط در اعتدال عمل کرده است، اما به نظر می رسد که این زمان، این بازی با آتش یک نوع خودکشی است. موسوی گفت عربستان سعودی مطئمن است که ایران به آسانی پاسخ نخواهد داد، اما به نظر می رسد که این بار اوضاع متفاوت است، و در صورت لزوم شاید منافع اقتصادی عربستان سعودی در منطقه و در جهان آسیب بیند.

بنظر میرسد یکی از واکنش های جنگ طلبان ایرانی، دامن زدن به مشکل بیشتر در شرق عربستان سعودی است تا شیعیان ناراضی آن ساحه را به شورش دعوت کند. در ۲۰ دسمبر، یک حساب توییتر وابسته به سپاه پاسداران توییت کرد که "مردم باید از خود در برابر حملات نظامی مکرر رژیم آل سعود دفاع کنند."

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG