لینک های دسترسی

Breaking News

ایران برای بحث با عربستان در مورد حج آماده است


آرشیف در حادثۀ مراسم حج سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۴۰۰ تن از حجاج جان باختند
آرشیف در حادثۀ مراسم حج سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۴۰۰ تن از حجاج جان باختند

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از علی قاضی عسکر، یکی از نمایندگان آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، نوشته است که ایران و سایر کشور های اسلامی دعوت نامه ای را از ریاض، در یافت کرده اند تا در مورد مراسم حج آینده، صحبت صورت بگیرد.

پس از پامال شدن حجاج و سقوط جرثقیل در سال ۲۰۱۵ میلادی که موجب کشته شدن حد اقل ۲۴۲۶ حاجی گردید، ایران در سال ۲۰۱۶، اشتراک در مراسم حج را تحریم کرد. در این میان، حجاج ایرانی بیشتر تلفات را متحمل شدند که تعداد کشته شدگان آنان به ۴۶۴ نفر رسید.

پس از گذشت چند ماه از وقوع این رویداد، ریاض روابط دیپلوماتیک خود را با تهران پس از آن قطع کرد که شماری از ایران های خشمگین بر ماموریت های دیپلوماتیک عربستان سعودی در تهران حمله کردند. این رویداد پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی شیخ باقر نمر، روحانی شیعه منتقد خاندان سلطنتی عربستان سعودی را اعدام کرد، اقدامی که موجب خشم رهبران ایران نیز شد.

در واکنش به این اقدام، آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، اعدام شیخ نمر را غیر عادلانه و عمل جنایتکارانه خواند و گفت که او یک روحانی بود که نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق کرده بود و نه در صدد توطئه پنهانی بود—و فقط به صورت علنی عملکرد های خاندان شاهی را انتقاد می کرد.

علاوه بر انتقاد جدی رهبر جمهور ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز اعدام این روحانی شیعه را "ضد اسلام و عمل دهشت افگنی" خواند و طی اعلامیۀ گفته است که اعدام نمر موجب سقوط و فروپاشی خاندان شاهی عربستان سعودی خواهد شد.

پس از رویداد در جریان مراسم حج ۲۰۱۵ و به تعقیب آن اعدام روحانی شیعه در عربستان، روابط میان تهران و ریاض همواره پر تشنج بوده است.

XS
SM
MD
LG