لینک های دسترسی

Breaking News

سربازان عراقی محاصره آمرلی را در هم شکستند


نیروهای عراقی، با حمایت هوایی ایالات متحده توانستند محاصره دو ماهه شهر آمرلی توسط شورشیان گروه دولت اسلامی را پایان دهند. شهر آمرلی در شمال عراق در نزدیکی مرز با ایران موقعیت داشته و اکثر باشندگان آن ترکمن های شیعه مذهب می باشند.

نیروهای عراقی، با کمک شبه نظامیان شیعه، جنگجویان کردی و حمایت حملات هوایی نیروهای امریکایی موفق به شکستاندن محاصره شش هفته یی آمرلی شدند - شهری که با وجود کمک های بین المللی، باشندگان آن با کمبود غذا، آب و کمک های طبی روبرو بود.

وزارت دفاع ایالات متحده گفت که طیاره های جنگی امریکایی یک تانک گروه دولت اسلامی را روز یکشنبه از بین برد. با این حمله، شمار حملات هوایی ایالات متحده از اوایل ماه اگست به 120 مورد رسید که چهار آن برای پایان دادن محاصره شهر آمرلی صورت گرفت.

بن کونابل، تحلیلگر ارشد سیاست بین المللی در نهاد پژوهشی رند و افسر پیشین استخبارات نیروهای بحری ایالات متحده شکستاندن محاصره آمرلی را یک پیشرفت مهم می خواند. او گفت که این حمله نشاندهنده اینست که نیروهای عراقی تا حدی توانایی حضور مجدد در صحنه جنگ را دارند. اما این تحلیلگر امریکایی خاطر نشان کرد که این پیروزی با کمک حملات نیروهای امریکایی به دست آمد.

آقای کونابل می گوید که احتمال دارد در کنار نیروهای عراقی، اعضای حزب کارگران کردستان یا پ ک ک در این حمله رزمیده باشند، نه کرد های عراقی. با اینحال وی همکاری بین گروه های مختلف فرقه یی و قومی را نکتۀ مثبت خواند.

کوشش ها برای ایتلاف جهانی علیه گروه دولت اسلامی

از جانب دیگر، دو قانونگذار امریکایی روز یکشنبه از جامعه جهانی تقاضا کردند تا همین اکنون برای مقابله با گروه دولت اسلامی وارد اقدام شوند.

دیان فینشتاین، رئیس کمیته استخبارات مجلس سنای امریکا هشدار داد که گروه سنی دولت اسلامی یک گروه فوق العاده خطرناک است. او با اشاره به تهدید های ضد غربی این گروه گفت که گروه دولت اسلامی یک تحریک تبهکار است که باید با آن مقابله کرد.

دیان فین اشتاین، می گوید به باور او یکی از اهداف گروه دولت اسلامی تصرف بغداد بوده و جنگجویان آن گروه همین اکنون به خاطر آمادگی برای همچو حمله به غرب عراق نفوذ کرده اند.

سناتور دیان فین اشتاین، هشدار داد که گروه دولت اسلامی برای ایجاد تهدید منطقه یی، توانایی مالی و جنگی کافی در دست دارد. او گفت که لبنان، اردن و امارات متحده عربی از این ناحیه در معرض خطر قرار دارند. او همچنین افزود که زمان آن رسیده تا جامعه جهانی در مقابل گروه دولت اسلامی به پا بایستد.

مایک راجرز، رئیس کمیته استخبارات مجلس نمایندگان امریکا می گوید که برگشت جنگجویان خارجی که در کنار دولت اسلامی آموزش دیده و جنگیده اند، کشور های غربی را در معرض خطر قرار داده است. او می گوید که به باور وی، صدها امریکایی اکنون تجربه آموزش و جنگیدن در کنار گروه دولت اسلامی را بدست آورده اند.

آقای راجرز گفت "جنگجویان گروه دولت اسلامی اکنون پاسپورت امریکایی دارند که با آنان اجازه سفر آزادانه را به ایالات متحده می دهد. گروه دولت اسلامی می خواهد حملاتی را در داخل کشور های غربی انجام دهد تا این تصور را ادامه دهد که آن گروه اکنون رهبری جهادی ها را در جهان در دست دارد."

مایک راجرز می گوید که راه های کاهش سفر جنگجویان خارجی وجود دارد. او خواستار به محاکمه کشانیدن جنگجویان خارجی به جرم حمایت مادی از دهشت افگنی شد.

حفاظت از اقلیت های عراق

در همین حال سازمان ملل متحد خواهان همکاری جامعۀ بین المللی در راستای حفاظت اقلیت های عراق در برابر آزار و اذیت گروه دولت اسلامی شد. به گفتۀ مقامات آن سازمان شواهد قوی مبنی بر نقض جدی حقوق بشر در مناطق تحت کنترول گروه دولت اسلامی وجود دارد.

فلافیا پنسیری، معاون بخش حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه در نشست شورای حقوق بشر گفت که آن رقم شامل آزار و اذیت عمدی و سیستماتیک اقلیت های مذهبی و قبیله یی نیز می باشد.

از سوی دیگر، سازمان ملل رقم تلفات عراقی ها را در ماه اگست ۱۴۲۰نفر اعلام کرده می گوید که در مقایسه با ماه جولای اندکی کاهش را نشان می دهد. ماموریت آن سازمان در عراق، روز دوشنبه با نشر اعلامیۀ بیان داشت که رقم کشته شدگان شامل ۱۲۶۵ غیرنظامی و ۱۵۵ نیروی امنیتی می باشد. رقم زخمی شدگان ۱۳۷۰ نفر تخمین شده است.

ملل متحد می گوید که این رقم شامل تلفات ساکنین ولایت انبار و سایر بخش های شمال عراق نمی باشد که در ماه گذشته توسط گروه دولت اسلامی به قتل رسیدند. این در حالی است که رقم تلفات عراقی ها در ماه جولای ۱۷۳۷ نفر ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG