لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات برضد جنگجویان دولت اسلامی در عراق


نیرو های امنیتی منطقه خودگردان کرد عراق
نیرو های امنیتی منطقه خودگردان کرد عراق

عراقی های بیجاشده از ولایت نینوا برضد جنگجویان دولت اسلامی در شهر اربیل دست به اعتراض زده و از حکومت خود گردان کردی تقاضای کمک کرده اند.

جنگجویانی که به گروه تندرو مسما به دولت اسلامی تعلق دارند و شاخه های القاعده، روز یکشنبه پس از درگیری با نیرو های پیشمرگۀ کردی، ادارۀ سه شهر را در ولایت نینوا در دست گرفتند. در نتیجه ٢٠٠ هزار باشندۀ این شهر ها بیجا شده اند.

بیجا شدگان معترض از حکومت خود مختار کرد می خواهند که سربازان کردی را برای نجات خانواده ها در نینوا بفرستد. بیجا شدگان مدعی اند که جنگجویان منسوب به دولت اسلامی خانه ها و اموال مردم را تاراج کرده و ساکنان را دستگیر می کنند.

صد ها شورشی دولت اسلامی روز یکشنبه در مربوطات ولایت نینوا حمله کرده و توانستند شهر های شنگل، زومر و وانه را به شمول چند ساحۀ نفت خیز، پس از عقب نشینی نیرو های کردی، تصرف کنند. شمار زیاد ساکنان این شهر ها به کوه های همجوار متواری شده اند.

مظاهره کنندگان که عمدتاً از شهر های جنگزده بودند، شعار هایی را بردوش می کشیدند که در آن نوشته شده بود "شنگل در برابر افراطیون مقاومت می کند" ، آنان در برابر پارلمان منطقوی کردستان تجمع کرده و طالب کمک شده اند زیرا خانواده ها و بستگان شان در خطر قرار دارند.

یکی از اعتراض کنندگان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که اعضای خانواده اش در تماس تلیفونی به وی گفته اند که در وادی ها در محاصرۀ تندروان گیر مانده اند. به گفتۀ بیجا شدگان کسانی که در کوه ها و دشت ها در محاصره اند بر علاوۀ خطر تندروان با مشکل بی آبی و گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

اعتراض کنندگان که اکثریت شان کردی ها بودند، حکومت محلی کردستان را به کوتاهی در زمینۀ تامین امنیت شان متهم می کنند. یکی از اعتراض کنندگان گفت که جنگ برای چندین ساعت دوام کرد و با وصف تقاضای مکرر مردم، نیرو های کردی به کمک نرسیدند.

بیجا شدگان این سه شهر می گویند که ساحات شان اکنون در تصرف جنگجویان دولت اسلامی قرار دارد و مردم آن ساحات به شدت به کمک نیاز دارند.

تندروان سنی وابسته به دولت اسلامی که در آغاز با نام دولت اسلامی عراق و شام یاد می شد، ساحات وسیعی را درماه جون در عراق تصرف کردند. پس از خروج سربازان عراقی از مناطق همجوار کرد نشین، نیرو های محلی پیشمرگه کرد پایگاه های سربازان عراقی را متصرف شدند.

جنگهای اخیری که بین نیرو های پیشمرگه و جنگجویان دولت اسلامی به وقوع پیوست، خیلی شدید بود. در همین حال اعتراض کنندگان می گویند که اگر به آنان سلاح و مهمات فراهم شود، فوراً دست به مقاومت علیه افراطیون می زنند وبرای اینکار آمادگی کامل دارند.

XS
SM
MD
LG