لینک های دسترسی

Breaking News

عراق در صدد اعزام شبه نظامیان شیعه به جنگ با داعش


شبه نظامیان شیعه در تکریت نیز در کنار سربازان عراقی رزمیدند
شبه نظامیان شیعه در تکریت نیز در کنار سربازان عراقی رزمیدند

عراق در صدد است تا شبه نظامیان شیعۀ مورد حمایت ایران را برای جنگ با ساحات قبایلی سنی در غرب بغداد اعزام کند؛ اقدامی که طرفداران حکومت آن را برای شکست گروه دولت اسلامی ضروری پنداشته و مخالفان آن را عامل گسترش بیشتر خشونت های فرقه یی می خوانند.

شبه نظامیان شیعه در ماه های اخیر در کنار سربازان عراقی بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش جنگیده و نیرو های حکومتی عراق را در تصرف دوبارۀ شهر تکریت کمک کردند.

تا کنون، حکومت عراق از اعزام این جنگجویان به ولایت غربی انبار پرهیز کرده است. این شهر با جمعیت عمدتاً سنی گذرگاه عمده به سمت اردن و سوریه است. حکومت عراق در نظر دارد که به زودی ولایت انبار را از تصرف تندروان داعش خارج کند.

اعزام شبه نظامیان شیعه به جنگ که از سوی ایران تمویل، تسلیح و سوق و اداره می شوند، زنگ خطری برای ایالات متحده است که هم اکنون از طریق حملات هوایی بر مواضع گروه دولت اسلامی، سربازان عراقی را کمک می کند.

شماری از متنفذین قبایلی ولایت انبار که بر ضد داعش می جنگند نیز در روز های اخیر از حکومت عراق خواسته اند تا شبه نظامیان شیعه را به کمک شان بفرستد.

اما مخالفان، این کار را "اشتباه خطرناک" خوانده و گفته اند که چنین اقدامی می تواند سبب تحریک قبایل سنی شود. به گفتۀ آنان حمایت قبایل سنی از داعش می تواند یک جنگ تمام عیار فرقه یی را در عراق دامن بزند.

در یک انکشاف دیگر، حیدرالعبادی صدر اعظم عراق آن عده سربازان عراقی را عفو کرده است که در جنگ با گروه دولت اسلامی مواضع و تجهیزات خود را رها کرده و از ساحات مسوولیت شان فرار کرده اند. آقای عبادی به این سربازان ۳۰ روز مهلت داده است تا دوباره به وظایف شان برگردند.

پس از تهاجم جنگجویان گروه دولت اسلامی در بخش های شمالی عراق، سربازان عراقی مواضع و جنگ افزار شان را رها کرده و خود پا به فرار نهادند. این امر سبب شد که گروه دولت اسلامی به سرعت چندین شهر به شمول موصل، دومین شهر بزرگ عراق را به تصرف درآورد.

XS
SM
MD
LG