لینک های دسترسی

Breaking News

تسلیح کرد ها، تقویت عراق یا یک جنبش جدایی طلب


فرانسه وعدۀ تسلیح نیرو های کردی را داد
فرانسه وعدۀ تسلیح نیرو های کردی را داد

الیزۀ قصر ریاست جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه با نشر اعلامیه یی گفت که فرانسه در جریان ساعت های آینده به عراق سلاح می فرستد.

در اعلامیه آمده است که فرانسوا هولاند رییس جمهور فرانسه به منظور پاسخگویی به نیاز های عاجلی که از سوی مقام های منطقه یی کردستان تشریح شده است و برای حمایت از توانایی های عملیاتی نیرو هایی که در برابر جنگجویان دولت اسلامی در مبارزه استند با توافق حکومت عراق، تصمیم به فرستادن سلاح به آن کشور گرفته است.

در مورد اینکه آیا تجهیز پیشمرگه های کردی، باز هم کمک به یک عراق متحد خواهد بود، آقای کامران بالنور، عضو حزب دیموکرات کردستان مقیم ایالات متحده می گوید که تجهیز آن نیرو ها برای جلوگیری از فروپاشی عراق صورت گرفته است.

آقای بالنور در مورد اینکه آیا پس از سرکوب و فروپاشی گروه تندرو دولت اسلامی، کرد ها جانشین آنان در شمال عراق خواهند شد به این باوراست که نیرو های کردی در عراق نیرو هایی بسیار محدودی است که توانایی مقابله با شورشیان را در جبهات مختلف ندارند. آنان صرف در حریم کردستان فعالیت های نظامی را انجام خواهند داد.

مسعود بارزانی، رهبر کردستان عراق چند روز پیش خواستار سلاح و مهمات از جامعۀ جهانی به منظور مقابله با اسلام گرایان موسوم به "خلافت اسلامی" در کردستان عراق گردید.

نگرانی‌ها در منطقه

یکی از نگرانی های در زمینۀ تسلیح و تجهیز کردهای عراقی، مخالفت سایر کشور هایی چون ایران و ترکیه بود که اقلیت های کردی در آنجا به سر می برند.

آقای بالنور می گوید که کشور های همسایۀ عراق همواره مخالف مسلح ساختن نیرو های پیشمرگه بوده اند، اما اینبار تجهیز آنان بی گمان با موافقت کشور همسایه انجام شده است.

مشاورین نظامی امریکا هنگام ورود به عراق
مشاورین نظامی امریکا هنگام ورود به عراق

این در حالیست که چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده از اعزام ۱۳۰ مشاور نظامی اضافی به شمال عراق خبر داده گفت که هدف از اعزام آنان به عراق، بررسی چگونگی کمک واشنگتن به بغداد در راستای مقابله با شورشیان اسلامگرا می باشد.

تجهیز و تسلیح کرد ها که به گونۀ ویژه در عراق تا حدی خود مختار و روحیۀ استقلال طلبی دارند این اندیشه را نیز ایجاد کرده است که گویا انسجام آنان در منطقه با پشتوانۀ نظامی خارجی، آرمان دیرینۀ تشکیل حکومت کردی را تحقق خواهد بخشید.

اما آقای بالنور در این مورد گفت که رهبران کرد به ویژه مسعود بارزانی، بیشتر به تشکیل ملت فراگیر کردی از طریق یک همه پرسی معتقد اند، نه با تکیه به نیروی نظامی.

کاترین آشتون، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، روز چهارشنبه آمادگی خود را برای تشکیل یک نشست فوق‌العادۀ برای بحث در مورد بحران عراق در هفتۀ جاری اعلام کرد.

هرچند از کمک تسلیحاتی فرانسه به کرد ها خبر داده شده است، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در مورد نوعیت و مقدار سلاحی که قرار است به کردستان عراق بفرستد، هیچگونه جزییاتی ارایه نکرده است.

  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG