لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۱۹۰ هزار نفر از موصل فرار کرده اند


یک خانوادۀ عراقی فرار کرده از غرب موصل.
یک خانوادۀ عراقی فرار کرده از غرب موصل.

از آغاز عملیات نظامی نیرو های عراق برای بازپسگیری موصل از گروه داعش در هفدهم اکتوبر ۲۰۱۶ ، بیش از ۱۹۰ هزار نفر که اضافه تر از نیمی آن رقم را کودکان تشکیل می دهد، از موصل فرار کرده اند.

گزارش ملل متحد با ذکر این مطلب اذعان می دارد که با شدت گرفتن درگیری میان نیرو های عراقی و جنگجویان داعش در غرب موصل یک افزایش قابل ملاحظۀ در فرار افراد از آن شهر دیده می شود. تخمین می شود که حدود ۳۰ هزار نفر که نیمی آن را کودکان تشکیل می دهد، بیجا شده اند.

باستیان فیگنیو، از ادارۀ همآهنگی صندوق ملل متحد برای حالت اضطرار کودکان در عملیات موصل عراق می گوید که کودکان و والدین شان با وضعیت رقت باری به کمپ های بیجاشدگان حمام العلیل می رسند که در ۲۰ کیلومتری جنوب موصل موقعیت دارد.

فیگنیو می گوید که اساساً کودکان و خانواده هایشان را که در العلیل ملاقات کرده اند با بس ها می آیند که از سوی اردوی عراق فراهم شده است.

این مسوول ملل متحد برای رسیدگی به کودکان جنگ موصل می گوید که خانواده ها با کمترین وسایل ضروری منازل شان را ترک کرده اند.

برخی از عراقی ها که منتظر گرفتن مواد غذایی در کمپ مهاجران
برخی از عراقی ها که منتظر گرفتن مواد غذایی در کمپ مهاجران

به گفتۀ آقای فیگنیو آن افراد بسیار "خسته معلوم می شدند. آنان در بیش از دو نیم سال با این وضعیت دچار بوده اند و به خاطر عملیات که جریان دارد بسیار وحشت زده اند."

ویگنیو می گوید که تازه رسیده ها به کمپ بیجا شدگان شرایط موصل را بسیار وخیم توصیف کرده می گویند که وضعیت رو به بدتر شدن است. آنان می گویند که یک کیلو گرام برنج معادل ۶۰ دالر امریکایی به فروش می رسد. آنان می گویند که آب، مواد غذایی، ادویه و محروقات در حال ختم شدن است.

همآهنگ کنندۀ صندوق ملل متحد برای حالت اضطراری کودکان می گوید آنانیکه موفق به فرار از غرب موصل شده اند از رسیدن به یک منطقۀ امن نهایت آرام و به نظر می رسند. در حالیکه تا ۷۵۰ هزار نفر در شهر بدون دسترسی به کمک های بشری گیر مانده اند، آقای ویگنیو می گوید امکان رسیدگی به برخی از گیرمانده ها وجود دارد.

ویگنیو می گوید یونیسف، برنامۀ جهانی غذا و صندوق نفوس ملل متحد برنامه دارند یک ماموریت امداد رسانی را در غرب شهر موصل آغاز کنند. قرار است آن نهاد ها مواد غذایی، آب، بیسکیت های خشک و سایر مواد امدادی را که برای یک ماه کافی خواهد بود، به تقریباً ۴ هزار خانواده به شمول 12 هزار کودک برسانند.

XS
SM
MD
LG