لینک های دسترسی

Breaking News

عراق: جنگجویان عراقی داعش باید تسلیم شوند


جنرال طالب شغاتی یک مقام ارشد نظامی عراق
جنرال طالب شغاتی یک مقام ارشد نظامی عراق

در حالی که سه روز از عملیات بازپس گیری شهر موصل در عراق می گذرد، جنرال طالب شغاتی یک مقام ارشد نظامی آن کشور از جنگجویان عراقی گروۀ دولت اسلامی یا داعش خواسته است تا خود را تسلیم نیروهای عراقی نمایند.

جنرال شغاتی که امروز با خبرنگاران صحبت می کرد، شمار جنگجویان داعش را در موصل شش هزار نفر بیان داشت، اما در مورد اینکه چه تعداد آنان عراقی اند، معلومات ارائه نکرد.

موصل که دومین شهر بزرگ در عراق می باشد، در تابستان سال ٢٠١۴ به تصرف گروۀ داعش درآمد. این گروه در طول یک سال اخیر با شکست های پیهم روبرو بوده است و شهر موصل اخرین د‏ژ مهم برای داعش دانسته می شود.

از آغاز عملیات موصل تا حال، جنگجویان گروۀ داعش در قریه های چهار اطراف آن شهر به مقاومت شدید پرداخته اند.

گروۀ داعش حدود دو سال قبل ادارۀ شهر شمالی موصل را در عراق بدست گرفت
گروۀ داعش حدود دو سال قبل ادارۀ شهر شمالی موصل را در عراق بدست گرفت

یک مقام نظامی عراق که نخواست نامش افشا شود، به خبرنگاران گفت که در طول این مقاومت، شماری اندک از نیروهای عراقی نیز کشته یا زخمی شده اند.

باوجود آن که شمارجنگجویان داعش تا شش هزار نفر گزارش داده شده است، اما مقامات امریکایی، شهر موصل را لانۀ آنعده از جنگجویان داعش می خوانند که مهارت های جنگی بیشتر و اعتقادات محکم مذهبی دارند.

پس از خروج سربازان امریکایی از عراق، عملیات موصل بزرگترین و مغلق ترین جنگ در آن کشور محسوب می شود.

اشتراک سربازان امریکایی

وزارت دفاع ایالات متحده خبر داده است که بیش از یکصد سرباز امریکایی نیز در عملیات موصل، نیروهای امنیتی عراق و نیروهای کردی مشهور به پیشمرگه را همراهی می کنند.

عملیات موصل که یک آزمون بزرگ نظامی برای سربازان عراقی دانسته می شود، با حمایت هوایی و زمینی ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا، صبح دوشنبه آغاز شد.

بیش از ۱۰۰ سرباذ امریکایی در عملیات موصل اشتراک دارند
بیش از ۱۰۰ سرباذ امریکایی در عملیات موصل اشتراک دارند

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده است که عملیات موصل دشواری های را نیز با خود خواهد داشت، اما در مورد آزاد شدن شهر موصل از چنگ جنگجویان داعش ابراز اطمینان نمود است.

آقای اوباما روز گذشته طی یک سخنرانی اش در قصر سفید بیان داشت که "درکنار ریشه کن ساختن گروۀ داعش، تمرکز ما روی مصؤونیت و رساندن کمک های بشری به آن عده افراد ملکی است که از جنگ فرار می کنند" و این امر را اولویت مهم برای واشنگتن و بغداد تلقی کرد.

XS
SM
MD
LG