لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ترکیه به شبه نظامیان شیعه عراق


Peshmerga Forces in Fazilya, Mosul
Peshmerga Forces in Fazilya, Mosul

با پیوستن شبه نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران، در عملیات باز پس گیری موصل از داعش، نگرانی ها از بروز انتقام گیری های فرقه ای در موصل و مناطق اطراف که بیشتر سنی نشین می باشد، افزایش یافته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه به شبه نظامیان شیعه عراقی که به «حشد شعبی» مشهور اند و به تازگی به عملیات باز پس گیری موصل پیوسته اند، در مورد آزار و اذیت باشندگان شهر "تلعفر" در عراق هشدار داد.

آقای اردغان گفت"من این موضوع را صریحاً به مقام ها گفتم. به آنان گفتم که تلعفر یک شهر ترکمن نشین است. نیمی از جمعیت آن شیعه و نیم دیگر آن سنی است. البته که برای ما، آنان به جای شیعه و سنی، همه مسلمان اند. اما اگر نیرو های حشد شعبی سبب ایجاد هراس در آن شهر شوند، ما قطعاً واکنش متفاوت نشان خواهیم داد."

آقای اردوغان از استقرار نیرو های بیشتر کشورش در شهرک «سلوپی» در مرز با عراق نیز خبر داد اما در مورد هدف استقرار این نیرو ها و واکنش متفاوت ترکیه در برابر شبه نظامیان شیعه عراقی جزییات ارایه نکرد.

شبه نظامیان شیعه عراقی که حمایت ایران را دارند، روز شنبه از آغاز یک عملیات تازه علیه داعش در غرب موصل خبر دادند.

این شبه نظامیان می خواهند با تصرف مناطق غربی موصل، خود را به تلعفر در ۵۵ کیلومتری موصل برسانند.

جنگ با داعش در سوریه

شبه نظامیان شیعه عراقی گفته اند که هدف عملیات نظامی آنان، جلوگیری از عقب نشینی جنگجویان گروه داعش به سوریه و قطع راه اکمالاتی آن گروه می باشد.

ابو تراب که یکی از قوماندان های شبه نظامیان شیعه در عراق است می گوید"ما از چهار جبهه به سوی موصل در حال پیشرفت هستیم. هر گروه از مسیر مختلف تا رسیدن به هدف به پیشروی ادامه می دهد. ساحه مسؤولیت ما در ۶۵ کیلومتری سرک موصل و تلعفر قرار دارد. هدف اصلی عملیات تهاجمی ما، قطع مسیر تدارکاتی داعش از مرز سوریه به تلعفر و ولایت نینوا است. این عملیات برای قطع همه مسیر های تدارکاتی داعش به راه انداخته شده است."

این در حالیست که سربازان اردو و جنگجویان کردی عراق با حمایت هوایی ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از ۱۴ روز به این سو از سوی جنوب، شرق و شمالشرق به سوی موصل در حال پیشروی می باشند.

عملیات باز پس گیری موصل از داعش بزرگترین عملیات نظامی در عراق در ۱۳ سال گذشته پس از تصرف آن کشور توسط نیرو های امریکایی در سال ۲۰۰۳ به حساب می رود.

در یک انکشاف دیگر، شبه نظامیان شیعه عراقی روز شنبه اعلام کردند که پس از پاکسازی آن کشور از وجود داعش، برای جنگیدن در کنار نیرو های بشارالاسد به سوریه می روند.

احمد الاسدی، سخنگوی ایتلاف شبه نظامیان شیعه عراق در یک نشست خبری در بغداد گفت:"پس از پاکسازی کامل سرزمین ما از وجود این گروه های دهشت افگن، آماده هستیم تا به هر جایی که تهدیدی را متوجه امنیت ملی عراق می کند، برویم. البته که سوریه کشوری است که در آنجا دهشت افگنان جا دارند و تهدید بزرگ را متوجه عراق می کنند. ما جنگ علیه دهشت افگنان را از طریق هماهنگی بین حکومت های عراق و سوریه به پیش خواهیم برد."

شبه نظامیان شیعه عراقی همین اکنون در کنار نیرو های بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه می جنگند اما این اظهارات سخنگوی شبه نظامیان شیعه عراقی، دخالت آنان در جنگ داخلی سوریه را رسماً تایید می کند.

XS
SM
MD
LG