لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای جوبایدن از رهبران عراقی به ختم بن بست سیاسی آن کشور


تقاضای جوبایدن از رهبران عراقی به ختم بن بست سیاسی آن کشور
تقاضای جوبایدن از رهبران عراقی به ختم بن بست سیاسی آن کشور

جو بایدن معاون، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان آخرین سفرش به عراق، از رهبران سیاسی آن کشور تقاضا کرد تا اختلافات شان را کنار گذاشته و در تشکیل یک حکومت سهم بگیرند. پس از آن که در انتخابات ماه مارچ هیچ حزبی اکثریت کرسی ها را در پارلمان بدست نیاورد، عراق در چهار ماه اخیر در یک بُن بست باقیمانده است.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده با نوری المالکی، صدراعظم فعلی و ایاد علاوی، صدراعظم پیشین عراق که حزب عراقیۀ وی، با تفاوت اندکی حزب مربوط مالکی را در انتخابات شکست داده بود، ملاقات کرد. آقای بایدن همچنان با رئیس جمهور جلال طلبانی نیز دیدار نمود. بایدن تأکید ورزید که واشنگتن در قسمت اینکه رهبری عراق را چه کسی باید بدوش گیرد، طرف واقع نمی شود.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفت: "من، مثل اول، به تشکیل حکومتی که از همه احزاب عمده نمایندگی خواهد کرد، شدیداً خوشبین باقیمانده ام."

از انتخابات پارلمانی ماه مارچ تا حال، هریک از دو رهبر، مالکی و علاوی تأکید می ورزند که رهبری حکومت آینده باید به دست آنها باشد. چارلز دونه عضو انستیتیوت شرق میانه در واشنگتن می گوید که جوبایدن میتواند به پیش راندن روند سیاسی عراق، کمک کننده باشد.

چارلز دونه، کارشناس امور عراق می گوید: "فکر می کنم که سیاست در عراق، طی دو هفتۀ اخیر، خصوصاً در جریان سفر بایدن به بغداد، کمی بیشتر روال پیشرفت را گرفته است. شما می بینید که بین مالکی و علاوی چندین بار صحبت صورت گرفت. به نظرم، حداقل، ما یک در ماه آینده، شاهد بعضی پیشرفت هائی خواهیم بود."

از سوی دیگر، مقتدی الصدر رهبر تندروان شیعه در عراق، از رهبران آن کشور خواسته است تا آلۀ دست امریکائی ها قرار نگیرند. اما نظر دونه اینست که بیشتر عراقی ها خواهان شمولیت امریکا به سطح بالاتری در روند سیاسی عراق می باشند.

چارلز دونه، کارشناس مسایل عراق میگوید: " به من از سوی مأمورین ارشد عراقی گفته شده که هر کسی که امروز بخواهد در عراق صدراعظم شود، در تلاش آنست که مورد نظر امریکا باشد. هیچ کسی این نکته را به سبب دلایل سیاسی برملا نمی سازد، مگر این چیزیست که به فکر من، در اشتیاق آنها برای ملاقات با بایدن و استقبال گرمی که از وی در عراق بعمل آوردند، منعکس میگردد."

بایدن تأکید نمود که پیشرفت در تشکیل یک حکومت جدید، تنها زمانی صورت می گیرد که رهبران عراقی بر منافع ملی تمرکز نمایند. وی گفت، رهبران سیاسی باید برای نتیجه دادن حکومت آینده، تمام جناح های بزرگ سیاسی را به گونه متناسب در حکومت شریک سازند.

اما دونه با این گفته موافقت نیست: " من طرفدار نظام شریک ساختن متناسب که به مقصد یک حکومت متحد ملی صورت میگیرد، نیستم. این طرح تنها منجر به نواقص و عدم نتیجه میگردد. فکر میکنم، بعضی از احزابی وجود دارند که نمایندگی آنها در حکومت هیچ لازم نیست و بعضی ها هستند که باید ادارۀ وزارت خانه های کلیدی به آنها باید سپرده نشود."

احمد علی، یک تحلیل گر دیگر می گوید، شورشیان مخصوصاً آنهائیکه با القاعده در عراق ارتباط دارند، از خلأ در حکومت، نفع میبرند.

احمد علی، عضو مؤسسه پالیسی برای شرق نزدیک می گوید: " نوعیت خشونت تغییر یافته است. خشونت ها بیشتر به تلاش های ترور، کشتن کاندیدان سیاسی و شخصیت های مذهبی تغییر شکل داده و این بزرگترین نگرانی را آفریده است، زیرا منجر به بروز عکس العمل یک گروه علیه گروه دیگر می گردد."

تحلیل گران و بعضی اعضای پارلمان عراق میگویند، تا ایجاد یک حکومت جدید، ماه ها وقت به کار است. مأمورین ایالات متحده می خواهند که حکومت جدید هرچه زودتر و قبل از آنکه عساکر امریکایی تا اواخر ماه اگست عراق را ترک گوید، تشکیل یابد.

XS
SM
MD
LG