لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت رهبران جهان از عراق، در نبرد با گروه دولت اسلامی


در نشست پاریس، از ایران دعوت نشده بود
در نشست پاریس، از ایران دعوت نشده بود

حدود ٣٠ کشور جهان امروز دوشنبه طی نشستی در پاریس تعهد سپردند که عراق را در نبرد مقابل گروه تندرو دولت اسلامی، "با هرچیزی که نیاز باشد" به شمول کمک نظامی، حمایت می کنند.

دیپلوماتان در اخیر این نشست اعلامیه ای صادر کردند و در آن گفتند که کمک ها باید بر اساس "نیازمندی های ارایه شده از سوی مقامات عراقی، در تطابق با قانون بین المللی و بدون آن که امنیت ملکی را به مخاطره اندازد، مهیا شود."

این کنفرانس را فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه با فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق یکجا، در شهر پاریس افتتاح کرد که تمرکز بحث در آن، صلح و امنیت در عراق بود. درین کنفرانس علاوه بر قدرت های جهان، نهاد های بین المللی همچو سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا، و اتحادیۀ عرب نیز شرکت داشت.

آقای هولاند در سخنرانی افتتاحیه اش گفت که برای مقابله با گروه دولت اسلامی، نباید وقت تلف گردد. وی گفت: «این جنبش تروریستی در یک قلمرو وسیع گسترش یافته، در عراق و در سوریه. این جنبش تروریستی مرز ها را در نظر نمیگیرد، و مرام آن ساختن یک دولت است. این یک تهدید جهانی است، پس باید پاسخ به آن نیز جهانی باشد.»

واکنش رهبر ایران

ایران به این کنفراس دعوت نشده بود و ایالات متحده نیز امروز دوشنبه هماهنگی نظامی با ایران در امر مجادله با گروه دولت اسلامی در عراق را، رد کرد اما افزود که برای مذاکرات آینده، آماده می باشد.

از سوی دیگر آیت الله خامنه یی رهبر ایران گفته که سفیر ایالات متحده در عراق، از تهران درخواست همکاری کرده اما این تقاضا رد شده زیرا به گفتۀ خامنه یی، ایالات متحده "نیت و دست آلوده ای دارد".

رهبر ایران تلاش های ایالات متحده را به خاطر تشکیل ائتلاف در برابر گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، میان تهی و مغرضانه خواند. رهبر ایران در تویتر خود نیز گفته که هدف امریکا از طرح جنگ با دولت اسلامی، اینست که عراق و سوریه را به پاکستان دوم مبدل سازد.

از طرف دیگر فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق از دعوت نشدن ایران به کنفرانس پاریس، اظهار تأسف کرد.

آقای معصوم در سخنانش گفت که ایران باید به این کنفرانس فراخوانده می شد، زیرا از یک طرف سرحد طولانی با عراق دارد و از سوی دیگر در جریان بحران، کمک های بشری را به عراق مهیا ساخته است.

گفته می شود که کشور های اکثرآ سنی مذهب عرب با شرکت ایران در نشست پاریس مخالفت ورزیده بودند و ممکن این اعتراض ها دلیلی باشد که مقامات تهران به پاریس دعوت نشده بودند

محدودیت بر نقش دول عربی

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از آن درین کنفرانس اشتراک کرده که چند روز اخیر را به دیدار رهبران در شرق میانه سپری کرد. آقای کری به روز یکشنبه گفت که شمار فزایندۀ کشور ها، آمادگی شمولیت درین نبرد نشان داده و چند کشور عرب انجام کمک نظامی و حملات هوایی در صورت نیاز را نیز پیشنهاد کرده است.

اما فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق در صحبت با آژانس اسوشیتد پرس، سهمگیری مستقیم ممالک عرب در حملات هوایی را غیرضروری خواند.

رئیس جمهور عراق گفت: «مهم نیست که قدرت های عربی یعنی مصر، امارات، و عربستان سعودی، درین حملات هوایی سهم گیرند. آنچه مهم است، اینست که آنان در تصامیم این کنفرانس سهم داشته باشند.»

آقای معصوم همچنان با ورود سربازان خارجی به کشورش صریحاً مخالفت نشان داد. وی گفت که عراق تعداد کافی سربازان، پیشمرگه های کرد و جنگجویان داوطلب خود را در اختیار داشته و نیازی به سربازان خارجی ندارد. اصرار او بر کمک های نظامی بود.

فرانسوا هولاند هدف این نشست را تنها فراهم آوری حمایت لازم سیاسی برای مقامات جدید عراقی خواند تا بتوانند با یک تهدید بزرگ موسوم به داعش مقابله کنند.

XS
SM
MD
LG