لینک های دسترسی

Breaking News

کری همکاری نظامی با ایران را برای بحران عراق نفی نکرد


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا پیشروی جنگجویان گروه مسما به دولت اسلامی عراق و شام را که در سوریه مسستقر اند، خطر عینی نه تنها به عراق بلکه به منطقه و جهان توصیف کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که امریکا از هر روند سازنده، به شمول همکاری با ایران، که بتواند خشونت را در عراق کاهش دهد و یکپارچگی آن کشور را نگهدارد، استقبال می کند.

در صورتیکه کدام اقدام سازنده یی موجود باشد که ایران بتواند در آن سهیم گردد و اگر ایران آماده باشد که برای حفظ تمامیت و حاکمیت ملی عراق کاری را انجام دهد و در نهایت حکومت آن کشور قادر به ایجاد اصلاحات باشد، پس ما برای مذاکرات در این زمینه آماده استیم.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا فرمان داد تا 275 پرسونل نظامی برای کمک به تامین امنیت سفارت امریکا در بغداد و پرسونل ایالات متحده در آنجا، به عراق اعزام شود.

اعلام آقای اوباما به کانگرس روز دوشنبه حاکی است که این اقدام به رضایت حکومت عراق صورت میگرد.

درحالی که رئیس جمهور اوباما اعزام مجدد نیروهای زمینی به عراق را رد کرده است، او به روز دوشنبه با تیم امنیت ملی خویش ملاقات کرد و احتمال حملۀ هوایی را برای جلوگیری از پیشروی تندروان دولت اسلامی عراق و شام تحت غور گرفته است.

آقای کری همکاری نظامی ایالات متحده با ایران را برای حل بحران عراق نفی نکرد، اما گفت که همۀ کار ها باید گام به گام پیش برود. او افزودکه پیش از ابراز نظر در این مورد باید دیده شود که ایران مایل به انجام چه کاری است.

ایجاد یک نظام همه شمول، یکی از بزرگترین مشکلات عراق در سالیان اخیر بوده است. مقامات ایالات متحده از نوری المالکی، صدر اعظم عراق انتقاد کرده می گویند که وی شمار رهبران سنی و کرد را به قدر کافی در حکومت خود سهیم نساخته است.

در همین حال برخی مقام های وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که آقای کری به تازگی با وزرای خارجۀ اردن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در مورد مبارزه با جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق و شام صحبت کرده است.

آقای کری در مصاحبه با بخش خبری یاهو گفت که تندروان گروه دولت اسلامی عراق و شام تهدید جدی برای منطقه اند. او این گروه را دهشت افگن خطاب کرده گفت که آنان در صدد تاسیس خلافت سنی در عراق اند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به صراحت گفت که جنگجویان دولت اسلامی عراق و شام تنها به عراق متمرکز نبوده بلکه برای آسیب رساندن به مردم اروپا، امریکا و سایر مردم جهان تلاش می کنند.

در یک انکشاف مرتبط، مقامات امریکایی می گویند که ویلیم برنز، معین وزارت خارجۀ ایالات متحده در حاشیۀ نشست بین المللی در مورد برنامۀ هسته یی ایران، بحث هایی در مورد وضعیت عراق با مقامات ایرانی خواهد داشت که به گفتۀ آنان این دیدار به گونۀ کامل از بحث مذاکرات هسته یی ایران مجزا خواهد بود.

جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق و شام تا کنون شهر های موصل، تکریت – زادگاه صدای حسین دیکتاتور پیشین عراق - و به تازگی تلعفر را تسخیر کرده اند.

به دنبال شکست دو شهر عراق توسط تندروان این گروه، وزارت خارجۀ ایالات متحده شماری از کارمندان سفارت امریکا در بغداد را به گونۀ موقت نقل مکان داد و نیز تدابیر امنیتی را برای ماموریت های دیپلوماتیک ایالات متحده در آن کشور افزایش بخشید.
XS
SM
MD
LG