لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری های عراق - دهشت افگنی یا جنگ داخلی؟


درگیری های تاز در رمادی و فلوجه در عراق جان بیش از چهل نفر را گرفته و اختلاف نظر ها بین رهبران شعیه و سنی را نیز افزایش داده است.

ایالات متحده در واکنش به افزایش خشونت، تعهد سپرده که آن کشور را در مبارزه با القاعده مساعدت خواهد کرد و روند فروش سلاح امریکایی را نیز به آن کشور نیز تسریع خواهد کرد.

مقامهای عراقی در مورد افزایش درگیری بین نیرو های نظامی و شورشی ها ابراز نگرانی کرده اند.

جو بایدن معاون رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه طی یک تماس تیلیفونی با نوری المالکی صدراعظم عراق حمایت ایالات متحده را از مبارزه حکومت عراق در برابر شورشیان اعلان کرد.

صدر اعظم عراق در این تماس بر اهمیت همکاری با رهبران سنی مذهب کشورش بخاطر مهار تندروان تاکید ورزید.

جی کارنی سخنگوی قصر سفید گفت که ایالات متحده در نظر دارد تا طی سال جاری میلادی تعداد بیشتر طیاره های بی پیلوت و میزایل های موسوم به "هیل فایر" را به عراق بفرستد، اما عراق باید خود رهبری مبارزه با بحران جاری در آن کشور را بعهده گیرد.

جنگ با القاعده

صدر اعظم عراق اوایل روز دوشنبه از باشندگان و عشایر در شهر فلوجه خواست تا شورشیان وابسته به القاعده را از شهر شان بیرون کنند.

مقامات عراقی می گویند که حکومت آن کشور در نظر دارد تا ظرف چند روز آینده یک عملیات بزرگ نظامی را برای تصرف مجدد فلوجه آغاز کند.

پیام صدر اعظم عراق از طریق تلویزیون دولتی زمانی به نشر رسید که شمار زیادی از باشندگان شهر فلوجه بخاطر هراس از تشدید درگیری ها خانه هایشان را ترک می کردند.

نظامیان حکومت عراق شهر فلوجه در غرب ولایت سنی نشین انبار را محاصره نموده اند. فلوجه همراه با بسیاری از بخش های شهر رمادی، مرکز ولایت انبار از هفته گذشته تا حال در کنترول جنگجویان القاعده می باشد.

اختلافات فرقه یی

این در حالیست که عدنان الشعمانی یک قانونگذار شیعه امروز سه شنبه گفته است که نیروهای نظامی حکومت عراق از ولایت سنی نشین انبار عقب نشینی نخواهند کرد.

این قانونگذار عراقی بر تداوم جنگ علیه شورشی ها پافشاری کرده گفت "نیروهای مسلح عراق هیچگاه از انبار عقب نشینی نخواهند کرد چون آنان فقط حالا به انبار نیامده اند. آنها از قبل در آنجا بودند. رویداد های اخیر باعث شد تا نیروهای اردو بخاطر از بین بردن برخی مخفیگاه های دهشت افگنان به جایی دیگری مستقر شوند."

اما طلال الزوبا، یک قانونگذار سنی از جناع عراقیه می گوید که اقدامات نیروهای حکومتی باعث هرج و مرج در ولایت انبار شده است و "آنان با عشایر و شمار زیاد افراد مسلح روبرو شدند. پس داخل نشدن نیروهای حکومتی به شهر و عدم ایجاد همچو یک بحران دارای ارزش است."

نوری المالکی، صدر اعظم شیعه مذهب عراق که از حمایت اندک در شهر سنی نشین فلوجه برخوردار است همچنین گفته است که به نیروهای امنیتی کشورش دستور داده تا از حمله به مناطق رهایشی خود داری کنند.

شهروندان سنی مذهب عراق ادعا دارند که حکومت آن کشور نیازمندی های آنان را نادیده گرفته و آنان را از صحنه سیاسی به حاشیه می راند. اما مقامات عراقی شهروندان سنی مذهب کشور شان را به همدستی با دهشت افگنان متهم می کنند.
XS
SM
MD
LG