لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید میزبان حیدر العبادی صدراعظم عراق است


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، امروز دوشنبه در قصر سفید میزبان حیدر العبادی، صدراعظم عراق خواهد بود.

انتظار میرود که صحبت میان این دو رهبر، پیرامون عملیات نظامی اخیر برای بازپسگیری شهر کلیدی موصل از کنترول گروه دولت اسلامی یا داعش، و دیگر موضوعات امنیتی متمرکز باشد.

هر دو رهبر قبل از سفر آقای العبادی، از طریق تماس تلفونی در مورد مقابله با گروه دولت اسلامی صحبت کرده بودند، لیکن امروز در یک ملاقات رویارو، در این رابطه بحث و مذاکره خواهند کرد. قبل از آغاز سفرش به واشنگتن، اقای العبادی گفته بود که او میخواهد با رئیس جمهور ترمپ در مورد این که چگونه میتوان مبارزه علیه گروه داعش و آن های را که به این گروه کمک میکند، به مرحله نهایی رسانند، صحبت خواهد کرد.

درهمین حال حکومت عراق میگوید که نیرو هایش در غرب موصل به پیشرفت های تازه نائل امدند ولی شورشیانی که درمناطق غیر نظامی و پر جمعیت حضور دارند، شدیدا مقاومت میکنند. نیروهای عراقی در شهر باستانی موصل مجبورند برای حفاظت از افراد ملکی و آثار باستانی در جنگ با داعش از احتیاط بیشتری کار بگیرند. حکومت میگوید شورشیانی که درمناطق غیر نظامی و پر جمعیت حضور دارند، شدیدا مقاومت میکنند.

اردوی عراق ، با حمایت هیلیکوپتر ها ، در غرب موصل پیشرفته و تا به مناطق اطراف مسجد نوری رسیدند. تصرف مسجدی که در آن رهبر گروه دولت اسلامی در ماه جولای سال ۲۰۱۴، خطابه خود را ایراد کرد، نمادی برای پیروزی برای حکومت است، اما باز پس گیری شهر قدیمی موصل با آزمون ها همراه است.

جنرال حیدر یوسف عبدالله، آمر پولیس فدرال عراق، میگوید که نیرو های عراقی موفق شده اند تا "از وسایط شان خارج شده و داخل شهر کهنۀ موصل" شوند.

عقیده بر انست که شورشیان از بم گذاران انتحاری برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی استفاده میکنند. مقامات نظامی میگویند که جنگ در شهر کهنه که شدیدا مزدحم است، دشوار است

غیرنظامیان از غرب موصل با اموال و داشته های ناچیز بیرون شدند و تعداد زیادی در راه فرار توسط ماین ها و مواد منفجره تعبیه شده مجروح شدند.

اما کسانی که فرار کردند خود را خوشبخت حس میکنند، در حالیکه هنوز هم بیش از نیم میلیون ملکی در دام گروه داعش در شهر کهنه موصل گیر مانده اند.

XS
SM
MD
LG