لینک های دسترسی

Breaking News

بی سرنوشتی بیجاشدگان از جنگ با گروه داعش


قوای خاص افغان مواضع گروه دولت اسلامی شاخه خراسان را نشانه قرار میدهند
قوای خاص افغان مواضع گروه دولت اسلامی شاخه خراسان را نشانه قرار میدهند

درحالی که نیروهای ایالات متحده و افغانستان پناهگاهای دولت اسلامی را در پایگاهای مستحکم آنها در ولایت ننگرهار می کوبند، ملکی هایی که از نبرد فرار می کنند می گویند آنها اکنون به حال خود گذاشته شده اند تا با این دشواری های خود به تنهایی دست و پنجه نرم کنند.

تعداد دقیق کسانی که درنبرد برخلاف به اصطلاح دولت اسلامی شاخه خراسان در افغانستان مجبور به ترک خانه های شان شده اند به درستی معلوم نیست، اما مقامات در ننگرهار جاییکه جنگ تمرکز دارد، می گویند هزارها خانواده از اثر این جنگ بیجا شده است.

بسیاری از عملیاتها علیه دولت اسلامی شاخه خراسان در اراضی دشوار ولسوالی اچین انجام یافته است، جایی که نیروهای ایالات متحده بزرگترین بمب غیر هستوی یا "مادرتمام بم ها" را یک هفته قبل پرتاب کرد و سبب گردید تا تونل های محل بودو باش گروه تندرو نابود گردد.

یک مادری که چهار فرزند دارد به تلویزیون افغان صدای امریکا گفت آنها مزارع و خانه های شانرا در اچین بعد از آن ترک گفتند که اوراق هشدار دهنده ای که ساحه را ترک بگویید از طیاره انداخته شد. او اضافه کرد که اعضای گروه خراسان دولت اسلامی نیز به وحشت و دهشت اهالی منطقه ادامه میدادند.

برخی از خانواده های بیجا شده کمپ های خود ساخته ای را برپا ساخته اند، درحالی که تعددادی دیگر به خانه های مخروبه در اطراف و داخل شهر جلال آباد پناه برده اند.

مرد جوانی که یک ماه قبل در قریه شان در ولسوالی اچین ترتیبات مراسم عروسی اش گرفته شده بود، مجبور گردید تا در یک اتاق خالی در یک خانه امن در جلال اباد عروسی کند.

روزی جان تازه داماد می گوید، "یک عروسی با غم آلوده بود. قرار به این بود تا عروسی بزرگی که در آن تمام اعضای خانواده، دوستان و اهالی قریه خود ما شرکت کنند داشته باشیم."

اطفال بیجا شده از دسترسی به تعلیم با مشکل مواجه اند.

امیرستان در اچین در صنف هشتم بود که مادرو پدرش تصمیم به ترک محل گرفته و به جلال اباد پناهنده شدند.

امیرستان چهارده ساله ازین شکایت دارد وقتی به اینجا آمدند، او خواست به مکتب شامل شود، اما پذیرفته نشد. آنها به او گفتند، "کجا است اسنادت؟ هرگاه اسنادت را با خودت نداشته باشی، شامل مکتب نخواهی شد. او گفت، "ما از سببی که خانه خویش را باعجله ترک کرده و تنها به فکر حفاظت سرخویش بودیم، اسناد را با خود نداشتیم. بسیاری از همصنفان من نیز به سبب عین دلیل شامل مکتب نیستند."

تحویل دهی بم، وعده های کمک

به گفته دفتر هم آهنگی امور کمکهای بشری ملل متحد حل اقل ٥٦،٦٥٦ تن به سبب منازعه در افغانستان از اول جنوری تا ١٦ اپریل خانه های شانرا ترک گفته است. این دفتر علاوه می کند که تا اکنون در حدود یک ملیون مجبور به ترک خانه های شان گردیده اند.

موسسات امداد رسان تقاضای ٥٥٠ ملیون دالر را کرده است تا به افراد خیلی آسیب پذیر و کسانی که از نبرد ها در افغانستان متاثر شده اند در ٢٠١٧ کمک فراهم شود.

عطاالله خوږیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت برای حل این معضلات شورای امنیت ملی وعده بودجه داده است. آنها می کوشند با وسایل مختلف به بیجا شدگان کمک کنند. به برخی پول نقد، مواد ساختمانی و خانه های تیار داده شده و زمینه تعلیم را فراهم می کنند.

به اساس ارقام ارائه شده از جانب وزارت دفاع افغانستان رئیس جمهور اشرف غنی تعهد سپرده است تا امسال شاخه خراسان دولت اسلامی را نابود سازد. نیروهای افغان و امریکایی ٢٩٠٠ داعشی را در ١٦ ماه گذشته از پادر آورده اند.

مقامات شمار نیروهای شاخه خراسان دولت اسلامی را در حدود ١٠٠٠ تا ١٥٠٠ تن تخمین می کنند. ستراتیژی حکومت نابودی کامل این گروه می باشد.

درحالی که ستراتیژی جنگ واضح است، نه حکومت و نه هم متحدین آن دم از پلانها برای پاسخ با عواقب بشری آن میزنند.

گل پاچا، یکی از بیجا شدگان گفت، "بم ها به سرعت و به تعداد زیاد می رسد، ولی کمک هیچگاهی درک نداشته است."

XS
SM
MD
LG