لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به عملیاتهای گروه دولت اسلامی در افغانستان


تعدادی از اعضای دولت اسلامی که به چنگ نیروهای امنیتی افغانستان در ننگرهار افتاده اند
تعدادی از اعضای دولت اسلامی که به چنگ نیروهای امنیتی افغانستان در ننگرهار افتاده اند

اعضای گروه به اصطلاح دولت اسلامی که باهم ارتباط ضعیفی دارند حملاتی را برتاسیسات دولتی و قریه جات انجام داده، به صدها تن را کشته و یا گروگان گرفته، مکاتب رابسته و یا آنرا به مدارس مذهبی مبدل ساخته اند. در عین حال آنها در کابل پایتخت افغانستان نیز حملات مرگباری را انجام داده اند.

اینجا به نحوه سوال و جواب عملیات گروه دولت اسلامی در افغانستان توضیح می گردد:

گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان کی ظهور کرد؟

سیطره گروه دولت اسلامی یا داعش که شاخه ای از عراق و سوریه می باشد با رشد تندروی در آسیای میانه دامن زده شد. این گروه دو سال قبل در منطقه ای بین افغانستان و پاکستان به عملیات خویش آغاز کرد و خود را "دولت اسلامی ولایت خراسان" که شامل پاکستان، افغانستان و سرزمین های مجاور آن می گردد، نامید. خراسان نام قدیمی افغانستان است که شامل افغانستان و مناطق همجوار آن در آسیای میانه و پارس می گردید.

حافظ سعید خان، بانی دولت اسلامی ولایت خراسان یک قوماندان طالبان پاکستانی بود که در یک ویدیو در ٢٠١٥ در حالی ظاهر گشت که دراطراف آن ده قوماندان تندرو دیگر نیز دیده می شد، و هریک از آنها نمایندگی از مناطق کوچکتری در ساحه بین پاکستان و افغانستان می کرد و با او درحالت بیعت دیده می شدند.

اعضای دولت اسلامی ولایت خراسان کی ها اند؟

به اساس گفته های مقامات افغان و ایالات متحده، رزمندگان دولت اسلامی ولایت خراسان طالبان اسبق پاکستان (تی تی پي) اند، که بسیاری از آنها از قبیله ورکزی در پاکستان اند. تعدادی از تندروان از اسیای میانه در افغانستان که قبلا با القاعده و طالبان ارتباط داشتند با داعیه گروه دولت اسلامی پیوستند. برخی از افغانهای تندرو نیز به هدف به دست آوردن امتیازات مالی به صفوف این گروه شامل شدند.

شاخه خراسان دولت اسلامی درکجا مستقر است و کدام مناطق را در افغاانستان در اشغال خویش دارد؟

بخش خراسان دولت اسلامی در مناطق جنوب ولایت ننگرهاردر سرحدات با پاکستان در مناطق کوهستانی مستقر اند. سال گذشته در کم از کم ١٢ ولسوالی ننگرهار حضور داشتند. این گروه در کنر نیز ریشه دوانیده اما درآنجا فعالیت گسترده ای ندارد.

ایا گروه دولت اسلامی به سایر مناطق افغانستان در حال گسترش است؟

دولت اسلامی در صدد بوده است تا درسایر مناطق افغانستان نیز ریشه بدواند. رزمندگان از آسیای میانه که با دولت اسلامی بیعت کرده اند در ولایت جنوبی زابل هم حضور دارند.

این گروه همچنان ادعا دارد که در ولایات شمالی جوزجان و فاریاب جاییکه برخی از تندروان در گذشته با طالبان مرتبط بودند، نیز حضور یافته اند. آنها گفته اند که اکنون با بخش خراسان دولت اسلامی پیوسته اند. به اساس گزارش مقامات افغان پسر طاهر یولداش، قوماندان افسانوی ازبک تبار که قبلا کشته شده و بانی دوم و رهبر جنبش اسلامی ازبکستان بود می کوشد تا مردان ازبک را در ولایات شمالی ترغیب نماید تا به این گروه بپینوندند.

تعداد تخمینی بخش خراسان دولت اسلامی به چند می رسد؟

به اساس گفته ماموریت قاطع به رهبری ایالات متحده درافغانستان سال گذشته تعداد جنگجویان بخش خراسان دولت اسلامی به سه هزار می رسید. اما امسال تعداد آنها به چند صد تن کاهش یافته است.

بل سالوین، قوماندانی از قوای بحری ایالات متحده، سخنگوی حمایت قاطع در کابل به صدای امریکا ماه گذشته گفته بود که در شروع سال ٢٠١٦ تعداد جنگجویان بخش خراسان دولت اسلامی به سه هزار میرسید و در ١٢ ولسوالی ننگرهار مستقر بودند، ولی در حال حاضر به گفته او ٦٠٠ تن از اعضای آن در دو یا سه ولسوالی این ولایت باقی مانده اند.

قوتهای افغان و ایالات متحده چگونه با بخش خراسان دولت اسلامی می جنگند؟

نیروهای افغان و امریکایی عملیات های ضد دهشت افگنی را باهم یک جا انجام میدهند. قوتهای امریکایی یک مقابله دو شاخه یی را در برابر این گروه به پیش می برند.

یکی یک بخش یک جانبه ماموریت ضد دهشت افگنی ایالات متحده است که به نام عملیات آزادی نامیده می شود و به تنهایی در برابر دهشت افگنان بخش خراسان داعش به عملیاتها می پردازد. شاخه دوم آن طوریست که با قوتهای خاص افغان به شراکت عملیات های ضد داعش را انجام میدهد.

ایا گروه دولت اسلامی در افغانستان در حال باختن است؟

مقامات در پنتاگون جمعه گذشته گفتند عبدالحسیب رهبر مظنون دولت اسلامی در افغانستان در یک نبرد سه ساعته در دره مهمند در ولسوالی اچین در ننگرهار کشته شد.

مقامات همچنان گفتند که در عین حال ٣٥ تن از جنگجویان این گروه نیز کشته شدند.

حسیب یگانه قوماندان دولت اسلامی نیست که در عملیات امنیتی افغانستان و ایالات متحده در منطقه به هلاکت می رسد. یک تعداد از قوماندانان سرشناس بخش خراسان دولت اسلامی درین اواخر در حملات هوایی ضد دهشت افگنی به شمول سعید خان در جولای ٢٠١٦ به اثر حمله طیاره بی پیلوت کشته شد.

با وجود تلفات در میدان جنگ، بخش خراسان دولت اسلامی توانسته است تا حملاتی را در کابل و سایر مناطق کشور انجام دهد. جنرال جان نکلسن قوماندان نیروهای ایالات متحده در افغانستان درین اواخر به کمیته خدمات قوای مسلح مجلس سنای ایالات متحده این مطلب را بیان داشت.

نیروهای افغان و امریکایی می گویند که آنها مصمم اند تا گروه افراطی را امسال در کشور شکست بدهند.

سالوین گفت که هدف آنها برای ٢٠١٧ این است تا دولت اسلامی را در افغانستان شکست بدهند.

نیروهای هوایی ایالات متحده درین ماه "مادرتمام بم ها" را بالای سنگر مستحکم بخش خراسان دولت اسلامی در ولسوالی اچین ننگرهار پرتاب کرد و حد اقل ٩٥ جنگجوی دولت اسلامی را که بیشتر شان رزمندگان بیرونی بودند به هلاکت رسانید.

نویسنده: نور زاهد، صدای امریکا

برگرداننده: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG