لینک های دسترسی

Breaking News

آیا خامنه ای از نامزد مشخص در انتخابات ایران حمایت می کند؟


آرشیف: آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، پرقدرت ترین شخص در میان اصولگرایان ایران است و سپاه پاسداران را در اختیار خود دارد
آرشیف: آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، پرقدرت ترین شخص در میان اصولگرایان ایران است و سپاه پاسداران را در اختیار خود دارد

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، گفته است که از هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در آن کشور، حمایت نمی کند.

اما به باور شماری از کارشناسان، مخالفت و انتقاد آقای خامنه ای در مورد اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران و یکی از شش نامزد در انتخابات پیشرو در آن کشور، نشان می دهد که رهبر ایران آنچه در گفتار بیان می کند، عمل نمی کند.

رئیس جمهور روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته است که وی در راستای تنش زدایی با غرب، کار خواهد کرد، اظهارات که مورد انتقاد آقای خامنه ای قرار گرفت.

آقای روحانی همچنین گفته است که توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ که تحت رهبری وی در سال ۲۰۱۵ میلادی نهایی شد، موجب تنش زدایی با غرب شده و احتمال دخالت ایران را به جنگ تضعیف کرده است، اظهارات که از دید آقای خامنه ای "نادرست" است.

در انتخابات ریاست جمهوری ایران به شمول آقای روحانی شش نامزد اشتراک دارند
در انتخابات ریاست جمهوری ایران به شمول آقای روحانی شش نامزد اشتراک دارند

برخی از کارشناسان به این باوراند که بر خلاف آنچه آقای خامنه ای از بی طرفی در انتخابات ریاست جمهوری ایران سخن می زند، رهبر ایران از ابراهیم رئیسی، یکی از رهبران با نفوذ مذهبی با چندین دهه تجربۀ کاری در قوۀ قضایۀ ایران، حمایت می کند.

خالد مفتون در این مورد مصاحبۀ را با علی نوری زاده، رئیس مطالعات ایران و عرب مستقر در لندن انجام داده و نخست از وی پرسیده است که موقفگیری های آقای خامنه ای تا چه حد در سمت و سو دادن مبارزات انتخاباتی نامزدان تاثیر گذار است و در نهایت تا چه حد می تواند رای دهندگان ایرانی را متاثر کند؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:12 0:00

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG