لینک های دسترسی

Breaking News

میراث افراطی گرایی داعش به اطفال


تبریک مرگ امریکایی ها به لسان های مختلف توسط اطفال که از جانب داعش تهیه میشود.
تبریک مرگ امریکایی ها به لسان های مختلف توسط اطفال که از جانب داعش تهیه میشود.

گروه دولت اسلامی یا داعش در ساحات تحت کنترول خود در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مناطق به هزاران طفل شیوه ها و مفکوره های افراطی، ضد غرب و دهشت افگنی را آموزش میدهد.

داعش از جانب دیگر با هدف گیری اطفال، از طریق رسانه های اجتماعی با استفاده از لسان های مختلف پیام های خود را منتشر میکند.

تحلیل گران میگویند آموزش اطفال، محور ماموریت داعش است تا پیام افراط گرایانه آن فراتر رفته و ماندگار شود.

وجیهه که در شهر دیرالزور در یک مکتب ابتدائیه معلم است میگوید داعش در سوریه و عراق در قدرت باشد و یا خیر، اما نسل آینده افراطی تر ببار خواهد آمد.

مرام داعش

یک سوری دیگر که در یک کمپ در جنوب ترکیه معلم مکتب است به صدای امریکا گفت سرمایه گذاری داعش روی اطفال برای داشتن تاثیر دراز مدت، مرام این گروه است.

گروه دولت اسلامی در ساحات تحت کنترول خود در رقه ، موصل، ننگرهار و حتی در اندونزیا کمپ های بنام"کودکان خلافت" را برای آموزش دهی اطفال ایجاد کرده است.

در ولایت ننگرهار، داعش حداقل هشت مکتب و مدرسه دارد که در آن به کودکان و نوجوانان آیدیولوژی افراط گرایانه تدریس میشود.

قرار اظهارات اهالی و مقام های محلی که به شرط افشا نشدن نام شان با صدای امریکا صحبت کرده اند، داعش اداره دو مکتب عالی و یک مدرسه را در ولسوالی کوت، ولایت ننگرهار در دست دارد.

منابع محلی به صدای امریکا گفته اند که معلمین گروه دولت اسلامی نصاب درسی شخصی خود را بر اساس برداشت های افراطی از اسلام تدریس میکنند. دختران اجازه رفتن به مکتب را دارند اما زمان درس شان از پسر ها فرق می کند. به گفته این مقام ها، اکثر معلمین در مکاتب تحت اداره داعش هم از وزارت معارف معاش دریافت میکنند و هم از داعش.

مقام های وزارت معارف افغانستان میگویند آنها از موجودیت مکاتب داعش آگاهی دارند اما این مقام ها در مورد معاش گیری معلمین این مکاتب از وزارت معارف، چیزی نگفتند.

تدریس اطفال مکتب توسط داعش در شهر رقه، سوریه
تدریس اطفال مکتب توسط داعش در شهر رقه، سوریه

در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، جائیکه پنج مدرسه تحت اداره داعش موجود است، اطفال به زور وادار به رفتن به مکتب می شوند. اهالی محل به صدای امریکا گفتند که اگر والدین اطفال خود را به مدارس داعش نفرستند، از جانب این گروه جریمه می شوند.

داعش از یک نمونه آموزشی در تمام ساحات تحت کنترول خود استفاده میکند.

آموزش انتحاری ها

در رقه که مرکز خلافت گروه دولت اسلامی در سوریه است، اطفال ایزیدی که به زور مسلمان شده اند طرز استفاده از سلاح و کمربند های انتحاری را آموزش می بینند.

داعش بیشتر توجه را به اطفال بین سنین ۶ تا ۱۰ معطوف کرده است. فعالین حقوق بشر میگویند داعش اردوی از اطفال را ایجاد کرده است که به غیر از اصول داعش، چیز دیگری را نمی دانند.

نیروی رسانه های اجتماعی

در عین حال این گروه تندرو اسلامی در تدریس اطفال از طریق رسانه های اجتماعی هم بسیار فعال می باشد.داعش در این اواخر یک اپلیکیشن را برای تلیفون های موبایل برای اطفال عرضه کرده است که با آن، آنها را لسان عربی و اصول سخت گیرانه اسلامی را درس میدهند. این اپلیکیشن حتی گیم های دارد که با آن میتوان آهنگ های اسلامی را حفظ کرد. آهنگ های که اشعار آن احساسات جنگ علیه کفار را بر می انگیزد.

تدریس قرآن به کودکان در مکاتب داعش
تدریس قرآن به کودکان در مکاتب داعش

صفحاتی چون فیس بوک و تویتر به طور مداوم در حال سرکوبی حامیان داعش بوده، حساب های شان را بسته و اجازه نمی دهند از این صفحات برای توسعه پیام های داعش استفاده شود. اما تحلیل گران میگویند پیام رسانی داعش از طریق انترنت روز به روز در حال افزایش است.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG