لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان در بدخشان، داعش یا زیر پرچم داعش


گروه دولت اسلامی، افغانستان را بخشی از ایالت خراسان خلافت خود خواندۀ خود اعلام کرده است
گروه دولت اسلامی، افغانستان را بخشی از ایالت خراسان خلافت خود خواندۀ خود اعلام کرده است

والی و مقام‌های امنیتی بدخشان می‌گویند که مخالفان مسلح دولت اکنون زیر نام داعش در درۀ خستک ولسوالی یمگان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

فیصل بیگزاد والی بدخشان گفت"اصلاً از بیرون کسی به نام داعش در بدخشان نیامده، همان تروریستان خارجی که از ملیت‌های مختلف استند، در بدخشان آنها علاقه دارند که فعالیت‌های تروریستی شان را تحت پرچم داعش انجام دهند."

جنگجویانی که خود را وابسته به گروه داعش می‌خوانند ابتدا در ولسوالی‌های مرزی ولایت ننگرهار ظهور کردند. نیروهای افغان از سال گذشته تا کنون چندین بار بر ضد این تندروان عملیات نظامی را در ولسوالی‌های اچین و کوت ولایت ننگرهار راه اندازی کرده اند.

گذشته از آن، مقام‌ها، نماینده‌گان و مردم ولایت‌های فراه، زابل، غزنی، کنر، غور و کندز نیز چندین بار ادعا کرده اند که جنگجویان وابسته به داعش در مربوطات این ولایت‌ها فعالیت دارند.

والی بدخشان ارقام دقیقی از جنگجویان داعش در آن ولایت ارایه نکرد، اما شماری از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان می‌گویند که بیش از ۴۰۰ جنگجوی داعش که اکثریت شان چینی، عرب، تاجیکستانی، اوزبیکستانی و چچینی استند در منطقۀ خستک تجمع کرده و تصمیم دارند حملات منظمی را در این ولایت انجام دهند.

اظهارات طالبان

پیشتر از این طالبان در اعلامیۀ حضور داعش را در بدخشان به شدت رد کرده و گفته بودند که داعش در مناطق محدود سرحدی ولایت ننگرهار حضور دارد و در متباقی مناطق افغانستان وجود ندارد.

یک سخنگوی طالبان به رسانه ها گفت "بدون این که شماری از اعضای داعش در مناطق محدود سرحدی ولایت ننگرهار استند و مبارزۀ ما علیه آنان جریان دارد، در هیچ جای کشور برای داعش پناه داده نمی‌شود، به خاطر این که مردم در برابر این گروه حساسیت خاص دارند و مجاهدین ما در کشور و منطقه متوجه ظهور مشکلات و ختم آن گروه استند".

طالبان در این اعلامیه، گزارش‌های مبنی بر حضور داعش در ننگرهار و ایجاد مشکلات از سوی این گروه برای همسایه‌های افغانستان را، بخشی از پروپاگند حکومت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور خوانده و ادعا کرده اند که حکومت افغانستان و نیروهای خارجی با نشر چنین گزارش‌هایی می‌خواهند بهانه‌ای برای حضور نظامیان خارجی در افغانستان داشته باشند.

پیشتر از این گزارش‌هایی در مورد حضور طالبان در شماری از ولسوالی‌های بدخشان و نبرد آنان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نشر شده بود. مقام‌های افغان در آن زمان نیز گفته بودند که جنگجویان خارجی در صفوف طالبان در بدخشان می‌رزمند.

تهدید جدی

عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه داعش را در کنار طالبان تهدید جدید برای افغانستان خوانده و حکومت را به اقدام عملی بر ضد این گروه‌ها ترغیب کرد.

برخی نماینده‌گان بدخشان در ولسی جرگه ادعا دارند که در حال حاضر ولسوالی‌های یمگان، وردوج و بیشتر قسمت‌های جرم در کنترول گروه‌های دهشت‌افگن قرار دارد.

غلام سخی غفوری، قوماندان امنیه بدخشان، با آنکه حضور داعش را می‌پذیرد؛ ولی می‌گوید هنوز در پی جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد فعالیت‌های این گروه اند. او افزود که مخالفان زیر هر نامی که باشند "در نتیجۀ عملیاتی که به زودی در بدخشان راه اندازی خواهد شد،" از بین برده می شوند.

آقای غفوری گفت "اطلاعاتی که از سوی ارگان‌های کشفی به دسترس ما قرار گرفته است؛ علایم آن دیده شده است، بیرق‌های سفید را به سیاه تبدیل کرده اند و یگان حرکت‌های داعشی در آنجا داشتند، ما هنوز هم ضرورت دارم که اطلاعات بیشتر در مورد شان پیدا بکنیم و بفهمیم که چند گروپ استنند و کی‌ها رهبری شان را به عهده دارند".

نماینده‌گان بدخشان تاکید می‌کنند که نیروهای امنیتی به زودی، برای نابودی گروه داعش در این ولایت دست به کار شوند؛ در غیر آن با جابه‌جایی این گروه در ساحات گسترده و کوهستانی، کار برای نظامیان افغان دشوار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG