لینک های دسترسی

Breaking News

فلوجه یک سال زیر رگبار داعش


گروه دولت اسلامی بر بخش هایی از عراق و سوریه خلافت اسلامی را اعلام کرده است
گروه دولت اسلامی بر بخش هایی از عراق و سوریه خلافت اسلامی را اعلام کرده است

برای یک سال و تقریباً هر شب، هاوان و رگبار گلوله های تندروان گروه دولت اسلامی در اطراف فلوجه سربازان عراقی را آماج قرار می دهد.

فلوجه نخستین شهری بود که در ماه جنوری سال گذشته به دست تندروان سنی گروه دولت اسلامی افتاد. حاکمیت یک سالۀ این گروه بر فلوجه عدم پیشرفت حکومت عراق را در مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی – که یک سوم خاک عراق را در تصرف دارد - بازتاب می دهد.

حملات هوایی به رهبری ایالات متحده و مساعدت ایران، سربازان عراقی، ملیشه های عراقی و جنگجویان کردی را کمک کرده است تا بخشی از اراضی زیر ادارۀ گروه دولت اسلامی را واپس گیرند، اما تصرف کامل ساحات زیر ادارۀ آن گروه تا ایندم دور از امکان باقی مانده است.

سعد السودانی یک سرباز عراقی موظف در یکی از جزوتام های اطراف فلوجه می گوید که نیرو های مستقر در آن ساحه همواره در حالت احضارات بوده و بسیار کم می خوابند. او می گوید که به هرگونه حمایت نیاز دارند.

سقوط فلوجه توسط گروه دولت اسلامی، آغازگر گسترش آن گروه در سرتاسر عراق بود. در ماه جون ۲۰۱۴ این گروه تندرو موصل – دومین شهر بزرگ عراق – را تصرف کرد.

پیشروی تندروان گروه دولت اسلامی به سمت بغداد سبب شد که تمام ساحات عمدتاً سنی نشین شمال و غرب عراق به تصرف این گروه در آید، در واکنش به این وضعیت سربازان عراقی یگانه کاری که می کردند سلاح خود را برزمین گذاشته و فرار می کردند.

با گذشت یک سال، تندروان هنوز هم بر فلوجه حاکم اند. شهری که در جریان تهاجم به رهبری ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، شاهد تلخترین نبرد ها بود.

آمادگی برای تهاجم

جان الن، فرستادۀ ایالات متحده در ائتلاف بین المللی مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی گفت که تیم های مشاورین و کمکی برای آموزش و تجهیز ۱۲ لوای سربازان عراقی سرگرم کار آند تا آنان را برای تصرف دوبارۀ فلوجه و موصل آماده کنند، اما گفت که هیچ جدول زمانی برای تهاجم بر فلوجه یا موصل وجود ندارد.

ایالات متحده و متحدین آن از اگست ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۱۰۰۰ حملۀ هوایی را برای سرکوب مواضع تندروان گروه دولت اسلامی در عراق و صد ها حملۀ دیگر را بر سوریه انجام داده اند.

مقام های امریکایی این عملیات را موفقانه می خوانند، با اینحال در خصوص توقف جریان پیوستن جنگجویان خارجی به صفوف تندروان گروه دولت اسلامی موفقیت اندکی به چشم می خورد.

ارتش عراق ساحات اطراف فلوجه را مستحکم ساخته اند
ارتش عراق ساحات اطراف فلوجه را مستحکم ساخته اند

مقام های عراقی به گونۀ فزاینده از حملات هوایی ایالات متحده و ائتلاف بین المللی انتقاد دارند. برخی قانونگذاران عراقی می گویند که ایالات متحده به بهای سایر بخش های عراق، حمایت بیشتر را برای حکومت محلی و نیمه خود مختار کردستان در شمال عراق فراهم کرده است.

عبدالوهاب سعدی، جنرال اردوی عراق می گوید که سربازان تحت فرمان وی با کمبود سلاح، تجهیزات و نیروی تازه نفس روبرو اند. او حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا را "حمایت نامرتب" خواند.

بااینحال سربازان و ملیشه های کرد عراق در نبرد بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی در ولایت دیاله دستآورد هایی داشته و قادر شده اند جنگجویان گروه را از بخش هایی از آن ولایت بیرون کنند. سربازان عراقی و جنگجویان کرد در ماه اگست گذشته تصرف بند برق موصل را نیز از تندروان در دست گرفتند.

شبه نظامیان کردی در یک جبهۀ دیگر در شهرک سنجار در نزدیکی مرز سوریه نیز با تندروان می جنگند. از سوی دیگر گروه دولت اسلامی در ولایت سنی نشین انبار پیشروی داشته است. تندروان و سربازان عراقی به گونۀ مسلسل برای گرفتن ادارۀ رمادی، مرکز ولایت انبار درگیر جنگ اند. مقام های محلی می گویند که ۸۵ در صد غیرنظامیان از ولایت انبار فرار کرده اند.

شکست شرمسارانه

سقوط فلوجه خواری بزرگی برای قوای نظامی عراق بود. السودانی می گوید که سربازان مستقر در مناطق اطراف فلوجه به خاطر دارند که چگونه شب هنگام ساکنان سنی این شهر بر ضد قوای نظامی مظاهره می کردند و قوای نظامی را نمایندگان حکومت به رهبری شیعیان می خواندند.

این سرباز عراقی می گوید که شب های فلوجه بسیار وحشتناک بود. او می گوید که یک شب درگیری بین قوای نظامی و مظاهره کنندگان آغاز شد و کم از کم ۴۰ کشته برجاگذاشت. السودانی به خاطر می آورد که قوای نظامی به سرعت از شهر عقب نشینی کرد و تندروان تصرف آن را در دست گرفتند.

حکومت جدید عراق به رهبری حیدرالعبادی، صدر اعظم آن کشور با نیرو های ائتلاف کار می کند که حمایت قبایل سنی را در جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی جلب کند. اما وعده ها برای تسلیح و آموزش قبایل در قالب الفاظ باقی مانده است. تندروان گروه دولت اسلامی همچنان به مثابۀ تهدید به کسانیکه با حکومت همکاری می کنند، شماری از افراد قبایلی، زنان و کودکان را در سرتاسر ولایت انبار به قتل رسانده اند.

گروه دولت اسلامی با استفاده از این حس که سنی های عراق از سوی حکومت به رهبری شیعیان آن کشور از نظر انداخته شده اند، در گسترش ساحۀ نفوذ خود استفاده کرده است. اما بروز مشکلات در ساحات زیر ادارۀ "خلافت" گروه دولت اسلامی که بخش هایی از عراق و سوریه را احتوا می کند و هنوز هم مسکن حدود هشت میلیون نفر است، از محبوبیت این گروه کاسته است.

ساکنان فلوجه و موصل از کمبود غذا، میوه، سبزیجات و گاز برای پخت و پز که نرخ ها را شدیداً بلند برده است، شاکی اند. قطع متکرر برق نیز در این ساحات یک امر معمول است. از همه مهمتر، کشتار باشندگان محلی از سوی گروه دولت اسلامی به گمان اینکه آنان با ائتلاف به رهبری امریکا همکاری دارند، عامل دیگر کاهش محبوبیت از این گروه شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG