لینک های دسترسی

Breaking News

رای دهندگان امریکایی از تهدید گروه دولت اسلامی نگران اند


A tourist reads the inscriptions carved on the walls of the Jefferson Memorial as the early morning sun flares through the columns during the Presidents Day holiday in Washington, D.C.
A tourist reads the inscriptions carved on the walls of the Jefferson Memorial as the early morning sun flares through the columns during the Presidents Day holiday in Washington, D.C.

در ایالت ایوا، که به تازگی شاهد آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آیندۀ امریکا است، رای دهندگان امریکایی می خواهند بدانند که برنامۀ مشخص نامزد های انتخاباتی برای رسیدگی به پدیدۀ گروه دولت اسلامی چه است؟

مایکل دَونی، یکتن از رای دهندگان ایوا، به ویژه پس از سقوط رمادی، جاییکه سربازان امریکایی در جریان جنگ عراق با شورشیان درگیر بودند، نهایت نگران است.

آقای دَونی می گوید"کسانیکه در آنجا جنگ کردند برای حفظ آن شهر هزینۀ هنگفت جانی پرداختند. امروز بسیار مایوس کننده است. افرادی اند که در رمادی مجروح شدند و یا هم اعضای خانوادۀ خود را از دست دادند. امروز می باید سوال کنند که آیا آنهمه این ارزش را داشت؟"

این سوالی است که دَونی به خوبی از آن آگاه است. پسر وی یکتن از سربازان نیروی بحری امریکا بود که برای شرکت در چندین جنگ به افغانستان اعزام شده بود.

آقای دَونی به این باور است که آنچه سربازان امریکایی انجام دادند، "از خود گذری بود، فرقی نمی کند که پسر یا دختر شما باشد یا از من، مادران، پدران، خواهران و برادران همه و همه آن هزینه را پرداخت کردند."

موقف نامزد ریاست جمهوری

رای دهندگان می خواهند در بارۀ موقف نامزد های انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده در قبال اعزام دوبارۀ سربازان نیروی زمینی امریکا به عراق بدانند.

جیف دانیلسن، سناتور ایالت ایوا از حزب دمکرات، خود زمانی در جنگ اول خلیج شرکت داشت و در چندین کمیتۀ ایوا برای سربازان پیشین امریکایی خدمت کرده است.

آقای دانیلسن می گوید که شمار زیادی از خانواده های امریکایی در ایالت ایوا در خدمت اردو بوده اند و " قربانی و برخی اوقات از دست دادن زندگی برای کشور شان بسیار جدی پنداشته می شود."

آقای دانیلسن در انتخابات سال آینده یکبار دیگر در کنار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در انتخابات مجلس سنا اشتراک می کند.

این سناتور و سرباز پیشین اردوی امریکا به این باور است که دخالت احتمالی ایالات متحده در مناطقی مانند عراق و افغانستان در اولویت نگرانی های رای دهندگانی قرار دارد که باوی صحبت کرده اند.

آقای دانیلسن می گوید"پالیسی خارجی یکی از دلایل عمدۀ رای دهی مردم در انتخابات ریاست جمهوری است لذا همواره یکی از مسایل قابل توجه به شمار می رود."

این سناتور دمکرات به این باور است که وقتی سوال رای دهی به رئیس جمهور آینده در انتخابات پیش آید "پالیسی خارجی در یک سطح با مسایل اقتصادی و داخلی قرار می گیرد."

اما مایکل دَونی تا هنوز هم نمی داند به کی رای دهد. یک موضوع وجود دارد و آن اینکه منتظر خواهد نشست تا ببیند کدام نامزد می تواند همکاری دو حزبی را ایجاد کند. به باور آقای دَونی "ملت دو پارچه نمی تواند در جنگ پیروز شود."

گزارش: کیئن فراباف، صدای امریکا

ترجمه: قدیر مشرف، واشنگتن

XS
SM
MD
LG