لینک های دسترسی

Breaking News

داعش بر ولایت کنر چشم دوخته است


ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، تا چندی پیش ساحۀ تحت نفوذ جنگجویان داعش محسوب میشد
ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، تا چندی پیش ساحۀ تحت نفوذ جنگجویان داعش محسوب میشد

مقامات ولایت ننگرهار می گویند که داعش یا گروه دولت اسلامی تلاش دارد تا پس از ولایت ننگرهار، کنر را به به حیث منطقۀ مرکزی خود تبدیل کند.

مقامات کنر، موجودیت اعضای داعش یا گروه دولت اسلامی را در آن ولایت تأیید کرده اما آن را نگرانی بر انگیز عنوان نمی کنند.

جنرال محمد حریفی، رئیس ادارۀ امنیت ملی ولایت ننگرهار می گوید که کمر حامیان داعش یا گروه دولت اسلامی را در ولسوالی شینوار این ولایت شکسته و اکنون این گروه در تلاش دریافت جای پا در ولایت کنر است.

رئیس جمهور غنی هم به روز سه شنبه در کابل که در کنارش منشی عموم ناتو ایستاده بود، با قاطعیت گفت که داعش در ولایت ننگرهار شکست خورده و اکنون حامیان این گروه پا به فرار گذاشته و دنبال پناهگاه دیگر اند.

رئیس ادارۀ امنیت ملی ولایت ننگرهار، امروز میان مقامات امنیتی محل در یک نشست خبری گفت که در جریان عملیات مشترک هوایی و زمینی نیروهای امنیتی و به کمک قیام های مردمی، جنگجویان حامی گروه دولت اسلامی، تلفات سنگین را متحمل شده اند.

آقای حریفی میگوید که جنگجویان حامی داعش اکنون در ولایت کنر مصروف سنگر ساختن استند. "حدود ۲۵۰ فرد مرتبط به داعش در ولایت کنر حضور یافته اند. کنر به دلیل کوهستانی بودنش پناهگاه مناسبی برای آنان بوده میتواند."

رئیس ادارۀ امنیت ملی در حالی از سرکوب داعش در ولایت ننگرهار سخن می گوید که افراد مربوط به داعش شب گذشته نیز بر یک پوستۀ ۱۰ نفری امنیتی مربوط به قیام کنندگان محلی در منطقۀ ده سرک ولسوالی اچین حمله کرده چندین نفر را کشته اند.

تلفات داعش و طالبان در ننگرهار

جنرال محمد نسیم سنگین، قوماندان لوای چهارم اردوی ملی در ولایت ننگرهار گفت که در جریان حدود ۱۲ ماه گذشته، ۱۵۸۰ عضو داعش کشته شده و بیش از ۶۹۰ نفر دیگرشان زخمی شده است.

آقای سنگین می گوید که در جریان همین مدت، حدود ۳۹۲ جنگجوی طالب نیز کشته و نزدیک به ۲۵۶ تن دیگرشان زخمی شده اند.

قوماندان لوای چهارم اردو نیز میگوید که جنگجویان حامی داعش به دنبال دریافت پناهگاه دیگر اند.

در کنر چی میگذرد؟

مقامات کنر، فعالیت افراد داعش را در مناطق کوهستانی آن ولایت تأیید کرده اند. وحیدالله کلیمزی، ولایت کنر می گوید که افراد داعش در این ولایت تا کنون دست به آغاز جنگ نزده اند.

آقای کلیمزی می گوید که بر أساس راپور ارگان های کشفی، داعش در مناطق کوهستانی ولسوالی مانوگی شروع به جلب و جذب کرده اند اما تا کنون نشانۀ از فعالیت جنگی آنان دیده نشده است.

او افزود که فعالیت داعش در این ولایت نگرانی بر انگیز نبوده و همه آمادگی ها برای سرکوب آنان آمادگی کامل وجود دارد. "مردم کنر با حکومت همکار است"

وضعیت هستۀ داعش در عراق و سوریه

بر اساس یک تحقیق تازه، با افزایش فشار نظامی بین المللی، داعش ۲۲% قلمرو اش را در جریان ۱۵ ماه گذشته در عراق و سوریه از داست داده است.

آی اچ جینز –گروهی که ناظر فعالیت های دهشت افگنی است گزارش داده که داعش تنها از آغاز سال روان میلادی ۸% بخش های تحت کنترول خود را از دست داده است.

بر اساس این گزارش، حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده و بمباردمان طیاره های روسی، یکجا با حملات زمینی کرد ها و جنگجویان سنی در حومۀ پایتخت نامنهاد گروه دولت اسلامی در رقه شهر شمالی سوریه ، داعش را سرکوب و از قلمروش بیرون کرده است.

XS
SM
MD
LG