لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان مانع تطبیق کمپاین پولیو در ننگرهار شدند


تنها ۴۶ هزار کودک از دریافت واکسین پولیو در ننگرهار محروم شده است
تنها ۴۶ هزار کودک از دریافت واکسین پولیو در ننگرهار محروم شده است

رئیس صحت عامۀ ولایت ننگرهار می گوید که مخالفان مسلح دولت ده مرکز صحی را در آن ولایت مسدود کرده و در ۲۵ مرکز دیگر به کارمندان صحی اجازۀ تطبیق واکسین پولیو را نداده اند.

داکتر نجیب الله کاموال گفت که ده مرکز صحی در ولسوالیهای شیرزاد، کوت، ده بالا و اچین آن ولایت به روی مریضان و کارمندان صحی به شکل کامل بسته شده است.

آقای کاموال گفت که در سه ولایت – ننگرهار، کنر و نورستان – حدود ۶۲ هزار کودک از واکسین پولیو محروم شده است که از آن جمله ۴۶ هزار کودک تنها در چهار ولسوالی ننگرهار به سر می برند.

نبود کارمندان و امکانات صحی دلیل محروم ماندن این کودکان از واکسین نبوده بلکه به گفتۀ رئیس صحت عامۀ ولایت ننگرهار، مخالفت و تهدید شورشیان مسلح یگانه عامل آن است.

با آنکه رئیس صحت عامۀ ننگرهار از گروه مشخص مخالفان مسلح نام نبرد، اما مقامهای امنیتی ننگرهار در گذشته گفته بودند که در ولسوالیهای اچین، ده بالا و کوت آن ولایت جز تندروان داعش، هیچ گروه دیگری حضور ندارد.

مقام های صحی ننگرهار با نگرانی از وضعیت پیش آمده می گویند که مردم در ساحات ناامن آن ولایت به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات صحی، با مشکل روبرو اند. آنان هشدار می دهند که ادامۀ این وضعیت می تواند یک فاجعۀ بشری را به بار آورد.

در همین حال سلیم خان کندزی والی ننگرهار ضمن تاکید بر زمینه سازی برای بازگشایی این مراکز صحی از سران قومی، علمای دینی و موی سفیدان منطقه خواستار همکاری شده است.

آقای کندزی گفت که نباید با کمپاین تطبیق واکسین برخورد سیاسی صورت گیرد. او گفت "موضوع صحت هیچگاه دوست ودشمن ندارد و برای همه یکسان است."

مسولان صحی درشرق افغانستان می گویند که در ولایت های کنر و نورستان نیز مخالفان مسلح دولت مانع تطبیق واکسین پولیو و عرضۀ خدمات صحی در برخی حصص شده اند، اما تا هنوز از محل دقیق آن نام نبرده اند.

تنها مراکز صحی با این مشکل روبرو نبوده بلکه یک ماه پیش ۵۶ مکتب نیز در ولسوالی های اچین، ده بالا و کوت ولایت ننگرهار به روی شاگردان و معلمان مسدود شده بود که ده باب آن بازگشایی شده و ۴۶ مکتب دیگر هنوز هم مسدود است.

XS
SM
MD
LG