لینک های دسترسی

Breaking News

داعش ۳۰۰ زندانی در شرق افغانستان دارد


ننگرهار نخستین محل ظهور گروه داعش در افغانستان است.
ننگرهار نخستین محل ظهور گروه داعش در افغانستان است.

مقامهای محلی در ولایت ننگرهار می گویند که حدود ۳۰۰ نفر، عمدتاً ساکنان محلی، در زندانهای هشت گانۀ گروه داعش در ساحات پیخه، عبدالخیل، باندر، مامند، شدل و تختو ولایت ننگرهار زندانی اند.

غالب مجاهد ولسوال اچین ولایت ننگرهار همچنان می گوید که که هنوز هم بخش عمدۀ ولسوالی اچین تحت تصرف داعش است. او افزود که عملیات مشترک نیروهای خارجی و افغان موفقیت آمیز نبود و ساحاتی که به تصرف نیروهای افغان در امده بود، حفاظت شده نتوانست و دوباره در دست جنگجویان داعش افتاد.

آقای مجاهد می گوید که جنگجویان داعش محافظان و مردم این ساحات را با خود برده اند. او گفت "مشخص نیست که چه تعداد مردم را کشته و چه تعداد را با خود برده اند، اما معلومات ما نشان می دهد که در دو ماه گذشته، گروه داعش ۳۰۰ باشندۀ محلی را گرفتار کرده است".

ولسوال اچین گفت که مردم ساحات زیر تسلط داعش با مشکلات فراوان روبرو بوده و زندگی دشواری را سپری می کنند. باشندگان ولسوالی اچین نیز با شکایت از مشکلات شان می گویند که داعش بزرگان قومی را با خود برده و هنوز هم شماری از آنان ناپدید اند.

یکی از باشندگان اچین که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که شماری از بزرگان قومی در بدل پرداخت پول از قید داعش رها شده اند، اما به گفتۀ وی سرنوشت مرگ و زندگی افرادی که پول ندارند، مشخص نیست.

ذبیح الله زمری منشی شورای ولایتی ننگرهار می گوید که عملیات نظامی انجام شده در ننگرهار کامیاب نبود. او وضعیت کسانی را که در بند داعش اند نگران کننده خوانده می گوید که دولت باید مردم را از این حالت نجات دهد.

در همین حال مسوولان امنیتی افغان می گویند که حملات تازۀ هوایی بر مواضع داعش در ولسوالی اچین کامیاب بوده و از این طریق می توان جنگجویان آن گروه را سرکوب کرد.

به گفتۀ مقامهای نظامی افغان در یک هفتۀ گذشته نزدیک به ۱۰۰ جنگجوی داعش در نتیجۀ عملیات نیروهای افغان در ولایت ننگرهار کشته شده است.

دگروال نعمان هاتفی سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب روز دو شنبه به صدای امریکا گفت که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ جنگجوی داعش در نتیجۀ عملیات سربازان افغان کشته شدند.

ولسوالی اچین ولایت ننگرهار نخستین محل ظهور جنگجویان داعش در افغانستان است. هرچند نیروهای امنیتی افغان حدود دو و نیم ماه عملیات را بر ضد این گروه در ننگرهار راه اندازی کردند، اما موفق به از بین بردن کامل این گروه نشدند.

XS
SM
MD
LG