لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان مخالف اسد در حومۀ دمشق متحد شدند


با ورود روسیه به جنگ سوریه، نیروهای رژیم اسد در جنگ علیه مخالفان رژیم، رمق تازه یافته اند.
با ورود روسیه به جنگ سوریه، نیروهای رژیم اسد در جنگ علیه مخالفان رژیم، رمق تازه یافته اند.

سه گروه عمدۀ شورشیان مخالف حکومت بشارالاسد رئیس جمهور سوریه در حومۀ شرقی دمشق پایتخت آن کشور، عملیات مشترکی را بر ضد نیروهای حکومتی و متحدان روس آن راه اندازی کرده اند.

جبهۀ النصره، گروه وابسته به القاعده در سوریه، یکی از این سه گروه است که در این اتحاد شامل است. بر اساس اعلامیۀ النصره، دو گروه دیگر شامل در این ائتلاف، احرار الشام و اتحاد اسلامی جند الشام می باشد.

اعلامیۀ این گروه ها در حالی نشر می شود که قوای نظامی روسی حملات هوایی را به پشتیبانی از رژیم اسد ادامه می دهد.

روسیه سه هفته پیش به هدف دفع عملیات تندروان گروه دولت اسلامی، وارد جنگ سوریه شد. اما ایالات متحده و گروه های شورشی می گویند که حملات نظامیان روس، به عوض مواضع گروه دولت اسلامی، گروه های مخالف حکومت سوریه را هدف قرار می دهد که در واقع به مفهوم حمایت از رژیم اسد است.

اعلامیۀ مشترک النصره، احرار الشام و جند الشام حاکی است که مرکز جدید سوق و ادارۀ مخالفان اسد در شرق دمشق که به نام جند الملاحم یا سربازان حماسه یاد می شود، در ساحات زیر ادارۀ شورشیان عملیات خواهند کرد تا تلاش ها را بر ضد آنچه "سرکوب بیرحمانۀ قلمرو اسلامی" خوانده شده است، هماهنگ سازند.

جبهۀ جدید جنگ

تشکیل چنین ائتلافی تنها به منظور جنگ بر ضد نیروهای رژیم اسد نبوده بلکه برای انجام حملات بر نیروهای روس، ائتلاف بین المللی و متحدان آنان در سوریه نیز می باشد.

جبهۀ النصره، بزرگترین گروه شامل در این اتحاد که از سوی ایالات متحده یک سازمان دهشت افگن پنداشته می شود، بر اساس گزارشها، از مدتی به اینسو در صدد ایجاد همچو مرکزی بود. این گروه تلاش دارد که به دنبال شکست در ادلیب، جای پای خود را در ساحات اطراف دمشق گسترش دهد.

با اینحال، شمار زیاد ساکنان محل از پیامد چنین ائتلاف هراسان بوده و آنرا برای خویش بد می پندارند. یک خبرنگار محلی به صدای امریکا گفت که انکشاف جدید می تواند تاثیر آنی بر مسیر جنگ با حکومت سوریه داشته باشد.

او که نخواست نامش فاش شود ابراز امیدواری کرد تا اتحاد جدید مخالفان اسد، فاجعۀ جدید بشری را خلق نکند، زیرا به گفتۀ وی واکنش رژیم اسد را در چنین وضعیت نمی توان پیش بینی کرد. او افزود که النصره و احرار الشام به آن اندازه که در تلاش تصرف اراضی اند، به همان اندازه متوجه حفاظت از جان مردم نیستند.

غیرنظامیان، قربانی بزرگ

نیروهای حکومتی سوریه در جون ۲۰۱۴ این ساحه را محاصره کردند، انسداد راه های مواصلاتی سبب کمبود شدید نان و سایر مواد اولیه در آن ساحه شده بود.

اردوی اسلام، گروه دیگر تندرو که در شرق دمشق فعالیت دارد و به نام "غوطۀ شرقی" نیز یاد می شود از سوی جبهۀ النصره و احرار الشام به سودجویی از وخامت اوضاع متهم شده است. گفته شده است که گروه یاد شده با کنترول نرخ ها و ممانعت از غیرنظامیانی که در صدد خروج از آن ساحه اند، از افراد ملکی بهره برداری می کند.

در حالیکه جبهۀ النصره و اردوی اسلام، بخش زیاد شرق دمشق را در تصرف دارند، قوای نظامی سوریه به گونۀ منظم حملات هوایی را بر این ساحه انجام داده است.

گروه دولت اسلامی سال گذشته برای مدت کوتاهی کنترول غوطۀ شرقی را در دست گرفت، اما گروه های مسلح محلی و سایر نیروهای اسلامگرا، جنگجویان آن گروه را از این ساحه بیرون راندند.

XS
SM
MD
LG