لینک های دسترسی

Breaking News

طرح تازه دولت اسلامی: گسترش دهشت به آسیای جنوبی


بعد از آن که اعضای گروه دولت اسلامی یا داعش سابق جمیز فولی و ستیفن ساتلاف، دو خبرنگار امریکایی را در برابر کمره سر بریدند، حکومت ایالات متحده تصمیم مسلح ساختن جنگجویان کرد و حمایت از قوای عراقی را در مبارزه علیه این گروه اتخاذ کرد.

در عین زمان، در نشست ناتو، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به صراحت این گروه را تهدیدی به جهان خواند که اگر یک واکنش متحدانه از جانب سران ناتو در برابر آن صورت نگیرد، گروه دولت اسلامی به تهدید ارشد و فراتر از شرق میانه مبدل خواهد شد.

تصامیم تازۀ گروه دولت اسلامی در راستای کوشش به گسترش فعالیت های این گروه به آسیای جنوبی، نگرانی مقامات ارشد کشور های اروپایی و امریکا را تأیید نمود، تصمیمی مغایر با اهداف این گروه که در ابتدا محدوده ایجاد حکومت خود را فقط در نواحی سوریه و عراق اعلام نموده بود.

گروه دولت اسلامی اکنون خواهان گسترش به آسیای جنوبی و به افغانستان و پاکستان است. باشنده های شهر پشاور و شرق افغانستان از دریافت یک نشریه معلوماتی دوازده صفحه یی خبر داده اند که در طول چند هفته اخیر در این مناطق در دسترس باشنده گان قرار گرفته است. شماری از باشنده گان شهر پشاور ادعا میکنند که این نشریه توسط فردی که عضو یک گروه مرتبط به دولت اسلامی یا داعش سابق بوده، در اختیار انها قرار داده شده است.

جریدۀ موسوم به (فتح) به زبان های پشتو و دری چاپ شده و در کمپ های مهاجرین در حومه پشاور به مهاجرین داده شد. بر جلد این نشریه تصویر یک کلشینکوف نقش بسته و در آن از باشنده ها خواسته شده تا از جنگجویان دولت اسلامی حمایت کنند. در عین زمان، از تردد موتر های دارای نشانه های دولت اسلامی در شهر پشاور نیز خبر داده شده است.

یک ملا امام مسجد در پشاور که بیشتر نمازگزاران آن افغانها اند، بیان داشت که این نشریه ها توسط گروهی محلی بنام خلافت اسلامی نشر گردید ولی مقامات امنیتی پاکستان بیان میدارند که این نشریه از ولایت کنر افغانستان که طالبان حین تقسیم آن در میان باشنده گان دیده شدند، به پاکستان آورده شده است.

استراتژی جلب و جذب زنان و اتباع خارجی

در حالی که ابوبکر البغدادی رهبر گروه دولت اسلامی مکرراً از ایجاد یک حکومت بر مبنای خلافت اسلامی در یک خطه مشخص که شامل عراق و سوریه بود، خبر داد ولی اکنون این گروه برای گسترش نفوذش به مناطق فراتر از شرق میانه، به جلب و جذب زنان و اتباع خارجی روی آورده است.

حضور زنان در این شبکه در حالی توجه جهان را بخود جلب کرد که دو زن که ادعا می کردند اعضای این گروه هستند، هر کدام در صفحات خویش در رسانه های اجتماعی از سر بریدن دو خبرنگار امریکایی تمجید بعمل آورده و آرزومند سر بریدن یک تبعه امریکایی یا برتانیایی به دست خود شدند. یک تن از این زنان که تبعه برتانیه میباشد در صفحه اش نوشته است که می خواهد اولین زن برتانیایی باشد که یک تبعه برتانیه و یا امریکایی را سر می برد.

تاکنون طبق معلومات استخبارات، اتباع خارجی بیش از ٥٠ کشور مختلف جهان به این گروه پیوسته اند که اغلب آن را پسران نوجوان و جوانی تشکیل میدهند که احساسات شان تحت تاثیر کمپاین های این گروه قرار گرفته و برای پیوستن به آن به شرق میانه سفر کرده اند.

دولت اسلامی اکنون با کمپاین های خاص و جداگانه، زنان را نیز مورد هدف قرار داده است. طبق تخمین کارشناسان، کمتر از ١٠ فیصد جنگجویان و حامیان گروه دولت اسلامی را زنان تشکیل می دهند. این زنان معمولاً در عرصه فعالیت های مختلف مانند جمع آوری اعانه، جمع آوری معلومات و استخبارات، کمک در تهیه مواد غذایی و دیگر امور به این گروه کمک می رسانند.

بخشی از این زنان که عرب تبار می باشند، همراه با همسران شان از کشور های اروپایی برای پیوستن به این گروه به شرق میانه سفر کرده اند ولی از کوشش دختران نوجوان نیز که بدون آگاهی خانواده هایشان برای پیوستن به این گروه می کوشند نیز گزارش شده است.

اخیراً مقامات در فرانسه از توقیف دختری ١٦ ساله که به تنهایی قصد سفر به سوریه را داشت خبر دادند. واقعات مشابه دیگر نیز در کشور های امریکا، استرالیا، برتانیه و کانادا گزارش شده است که در آن دختران جوان و نوجوان بشمول یک دختر امریکایی که به دین اسلام گرویده بود، تصمیم سفر به سوریه را داشتند و توسط مقامات توقیف شدند.

دلیل کوشش این گروه به جذب زنان نیازمندی آن به استفاده از آن ها در اجندای سیاسی ذکر شده است. زمانیکه این گروه شهر الرقه را در سال ٢٠١٣ در سوریه به تصرف درآورد، به زنان عضو دولت اسلامی نیاز بود تا زنان آن شهر را کنترول کنند و بر آنها نظارت نمایند تا پابند اصول اسلامی باقی مانده و یا علیه این گروه فعالیتی نکنند.

آنها از زنان برای جلب و جذب زنان دیگر از طریق رسانه های اجتماعی نیز استفاده می کنند، بطور مثال ام الاحیات یک تن از زنانیست که از طریق رسانه ها به زنان دیگر معلوماتی را در مورد پیوستن به این گروه به نشر می رساند. پولیس برتانیه معقتد است که وی مربوط به خانواده عرب تباریست که تبعه برتانیه اند و اعلام مفقودی وی را از منزلش، خانواده اش با پولیس در میان گذاشت.

اکنون مقامات برخی از کشور های اروپایی تدابیری را برای توقف سفر اتباع خود جهت پیوستن به گروه دولت اسلامی روی دست گرفته اند. دیوید کمرون صدراعظم برتانیه در این هفته طرحی را در برابر پارلمان برتانیه قرار خواهد داد که روی هدف توقف سفر اتباع برتانیه برای پیوستن به گروه دولت اسلامی و ممنوعیت از دخول و بازگشت اتباع برتانوی شامل در جنگ شرق میانه به برتانیه می گردد.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG