لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید گروه دولت اسلامی بر منافع امریکا


در ماه جون امسال، گروه دولت اسلامی عراق و شام که حالا به نام گروه دولت اسلامی یاد می شود، به باور شماری از آگاهان "نمادی از دهشت بی سابقه عصر کنونی" را به نمایش گذاشت. این گروه شهر موصل در عراق را تسخیر کرد و نیرو های اسیر شده امنیتی آن کشور را به صورت دسته جمعی به قتل رساند.

کشتار غیرنظامیان به خصوص اقلیت های مذهبی مثل ایزدی ها، مسیحیان و سر بریدن غیر نظامیان به شمول دو خبرنگار امریکایی، شمه یی از خشونت های این گروه بوده است.

پیشروی های این گروه، نوری المالکی، صدراعظم پیشین عراق را وادار به کناره گیری از قدرت کرد. از سویی هم ادامۀ کشتار ها از سوی تندروان این گروه ایالات متحده را مجبور کرد تا بار دیگر در عراق وارد عمل شود؛ شبه نظامیان پیشمرگۀ کُردی را تجهیز و تسلیح کند و مواضع تندروان دولت اسلامی را آماج حملات هوایی قرار دهد.

پرسش اساسی این است که آیا گروه دولت اسلامی تهدید آنی برای ایالات متحده است یا خیر؟

سید مراد راهی، کارشناس سیاسی افغان مقیم امریکا، به این باور است که گروه دولت اسلامی در کوتاه مدت، خطری را متوجه امریکا نمی سازد، اما در دراز مدت، آن گروه خطر جدی را چه در داخل و چه در خارج متوجه منافع ایالات متحده امریکا ساخته می تواند.

آقای راهی همچنین گفت که سر بریدن دو خبرنگار امریکایی توسط آن گروه و تهدید های آنان بر منافع امریکا، مصداق این ادعا است.

ولی، پیتر بُرگین، تحلیلگر مسایل دهشت افگنی در واشنگتن دی سی، به این باور است که اعمال گروه دولت اسلامی به شمول سر بریدن جیمز فولی، خبرنگار امریکایی و کشتار ایزدی ها که اقلیت مذهبی در عراق استند نفرت انگیز است، ولی به این معنی نیست که آنان تهدید جدی به خاک امریکا باشند.

تهدید جهانی

شماری دیگر کارشناسان به این باور اند که اگر اقدامات پیشگیرانه در برابر گروه دولت اسلامی رویدست گرفته نشود، آن گروه خطر را متوجه جهان می سازد.

عمرصمد، دیپلومات پیشین افغان می گوید که ایالات متحده با تاخیر و به قدر ناکافی بر ضد دولت اسلامی وارد عمل شده است. آقای صمد می گوید که نه تنها غرب بلکه کشور های اسلامی نیز باید بر ضد این گروه دست به کار شوند.

آقای صمد استدلال می کند که ادعای این گروه به تاسیس خلافت اسلامی نه تنها تهدیدی برای عراق، سوریه و مناطق همجوار آن تلقی می شود بلکه امریکا و غرب را نیز دشمن خود می داند.

اما نیلوفر سخی، نامزد دوکتورای پالیسی حل منازعات در پوهنتون جورج میسن امریکا، اعتقاد دارد که گروه دولت اسلامی، تهدید جدی و فوری به امریکا است.

خانم سخی می گوید که این گروه می تواند تهدیداتی را متوجه منافع ایالات متحده در افغانستان، پاکستان و خاور میانه بسازند، اما این پژوهشگر افغان خواهان سرکوبی گروه دولت اسلامی از طریق جنگ نیست. او می گوید که حکومت عراق و سازمان ملل متحد با آن گروه مذاکره کند و از طریق مذاکرات صلح آمیز، خواست های آنان بر آورده شود.

اما به گونۀ کلی، تحلیلگران هشدار می دهند که گروه دولت اسلامی می تواند از طریق جذب تندروان از سایر کشور ها به شمول کشور های غربی، در دراز مدت تهدیدی را متوجه امنیت امریکا و سایر کشور های غربی سازد.

این کارشناسان استدلال می کنند که افراط گرایانی که از کشور های غربی به شمول امریکا با آن گروه پیوسته اند و یا می پیوندند، احتمالاً دو باره به کشور های متبوع شان بر گشته و دست به اعمال دهشت افگنی خواهند زد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG